Metafoor Reinalda: Op verhaal komen met verhaalkaarten

Geplaatst door:

Het onderstaande verhaal is gemaakt door een meisje van 10 jaar. Ze kreeg speltherapie omdat ze gevangen was in een loyaliteitsconflict na de echtscheiding van haar ouders en de geboorte van een halfbroertje (kind vader). Spelen vond ze kinderachtig, maar ook gesprekjes vond ze heel erg ingewikkeld. Uit angst iemand te kort te doen zweeg ze liever.
Ze wilde wel graag verhalen maken, maar ze geloofde ook dat ze dit niet kon.
Om haar te helpen ‘op verhaal te komen’ ...

Verder lezen →
0

Wat kan er nu misgaan bij het stellen van een vraag?

Geplaatst door:

Een vraag stellen, wat kan daar nou moeilijk aan zijn? Je zegt iets met een vraagteken erachter en vervolgens kijk je de ander verwachtingsvol aan… Appeltje eitje, toch?

Dus niet.

Omdat ik vaak professionals mag observeren tijdens trainingen en on-the-job coaching kan ik vertellen dat er bij het stellen van vragen van alles misgaat. En dat is jammer want het stellen van goede vragen is een van de krachtigste verandertools die we hebben als hulpverlener of coach. (Overigens gaat er ook van ...

Verder lezen →
0

Het paard weet de weg… geldt ook voor kinderen

Geplaatst door:

Kinderen melden zichzelf zelden aan voor therapie of coaching. Dat doen meestal hun ouders. Soms uit zichzelf, soms omdat anderen (b.v. leerkrachten) vinden dat hulp/verandering nodig is. Daarbij hebben die volwassenen dan ook nog wel eens de neiging te denken dat zij het weten: dat wat dit kind belemmert, dat wat dit kind nodig heeft.
Onderstaand verhaal (ooit gehoord van Penny Tompkins – Symbolic Modelling) herinnert mij er steeds weer aan dat  Milton Ericksons ‘het paard weet de weg’ ook van ...

Verder lezen →
0

Casus Janneke Swank: Blind vertrouwen

Geplaatst door:

Blind vertrouwen

Het eerste telefonische contact gebruikte hij om al heel wat te vertellen over zijn probleem en zo hoorde ik dat hij gepest was op het werk, al een paar maanden in de ziektewet ‘zat’ en dat hij alleen woonde en op zoek was naar ander werk met behulp van een re-integratiebureau maar dat hij nog veel last had van spanningen, van een druk op zijn borst, hoofdpijn en slaapproblemen. Daardoor voelde hij zich moe en kon hij zich maar ...

Verder lezen →
0

Column Guus Hustinx: Het lapmiddelen patroon

Geplaatst door:

Het lapmiddelen patroon: praktijk, theorie en handvatten

Een medewerker komt met een probleem. Je hebt het druk, dus je helpt hem snel inhoudelijk verder. Snel, dus tijdwinst. Zo gaat dat keer op keer, want je hebt het altijd druk. Wat blijkt: de medewerker gaat steeds vaker een beroep op jou doen. Hij wordt steeds afhankelijker van jou en zo kost het jou steeds meer tijd. Dat was niet de bedoeling. De ‘quick fix’ blijkt een lapmiddel. Hoe kunnen we lapmiddelen in ...

Verder lezen →
0

Casus Janneke: de gevarendriehoek

Geplaatst door:

Na het maken van rapport leren we in de practitionersopleiding ‘doelen stellen’ en die doelen moeten voldoen aan de vijf vormvoorwaarden. Als dat het geval is, is de kans heel groot dat men het doel bereikt.
De vormvoorwaarde ‘binnen eigen controle’ zorgt nogal eens voor misverstanden. Beginnende practitioners heb ik wel eens horen vragen: ‘kun je het zelf?’ En volgens de vooronderstelling: ‘elk mens heeft de hulpbronnen in zich’, zou het antwoord moeten zijn: ‘ja, ik kan het zelf’, hoewel ...

Verder lezen →
0

Verslag provocatieve sessie: verlichte goeroe

Geplaatst door:

Verslag van provocatieve sessie door coach Ellen Leijdekkers

Maaike is een vrouw die trainingen geeft bij een groot trainings-advies bureau en nu meer acquisitie moet doen, dan voorgaande jaren. En ze vindt acquisitie niet leuk en het lukt haar ook niet altijd om klant binnen te halen.

Maaike is van middelbare leeftijd, en kijkt en praat wat zorgelijk.

Bijnaam: verlichte goeroe
Aanmeldingsproblematiek:

Hoe kan ik bezig gaan met acquisitie terwijl ik dat niet leuk vind om te doen

Diagnostiek:

identiteit en imago ...

Verder lezen →
0

Column Guus: Iedereen doet het

Geplaatst door:

Hoe ‘waardenvrij’ kun je als NLP begeleider en coach werken? Wat te doen als je met strafbare feiten wordt geconfronteerd? Hoe ga je om met de dilemma’s die zich dan voordoen? Wat is ethisch handelen in een dergelijke situatie? En hoe helpt NLP je daarbij?

Door Guus Hustinx

De Casus

We worden gevraagd door de eigenaar van een gezondheidscentrum om hem en zijn team te begeleiden want er zijn ernstige problemen. In het gesprek dat we met hem hebben ontvouwt zich een bijzonder  ...

Verder lezen →
0

Donsveertje

Geplaatst door:

DONSVEERTJE

© Reinalda Kerseboom (uit: Vertel mij wat, kinderen helpen met verhalen)

donsveertjeDit verhaal is geschreven voor een negenjarig meisje. Zij werd door haar school naar mij verwezen vanwege slechte schoolprestaties en zeer onecht, lastig gedrag. De school dacht eigenlijk meer aan naschoolse opvang of zelfs uithuisplaatsing.

Het levensverhaal:
Haar ouders zijn gescheiden. Beiden wonen samen met een andere partner, maar de strijd tussen de ouders ...

Verder lezen →
0

Stille grijze muis

Geplaatst door:

Verslag van een provocatieve sessie met coach Hanny Post.

Aanmeldingsprobleem:
Karlijn (meisje, 16) voelt zich verlegen en onzeker in een groep mensen die ze niet zo goed kent. Dat vindt ze vervelend.
Ze heeft naast haar studie een bijbaantje in een revalidatiecentrum waar ze het transport van patiënten verzorgt. Tijdens de pauzes wil ze graag meedoen aan de gesprekken tussen collega’s maar durft dit niet.

Diagnose:
Angst om raar of niet aardig gevonden te worden, angst om er niet bij te horen.

Interventies:

1. ...

Verder lezen →
0
Pagina 4 van 31 «...23456...»