Donsveertje

Geplaatst door:

DONSVEERTJE

© Reinalda Kerseboom (uit: Vertel mij wat, kinderen helpen met verhalen)

donsveertjeDit verhaal is geschreven voor een negenjarig meisje. Zij werd door haar school naar mij verwezen vanwege slechte schoolprestaties en zeer onecht, lastig gedrag. De school dacht eigenlijk meer aan naschoolse opvang of zelfs uithuisplaatsing.

Het levensverhaal:
Haar ouders zijn gescheiden. Beiden wonen samen met een andere partner, maar de strijd tussen de ouders wordt na de scheiding net zo hevig voortgezet ...

Verder lezen →
0

Stille grijze muis

Geplaatst door:

Verslag van een provocatieve sessie met coach Hanny Post.

Aanmeldingsprobleem:
Karlijn (meisje, 16) voelt zich verlegen en onzeker in een groep mensen die ze niet zo goed kent. Dat vindt ze vervelend.
Ze heeft naast haar studie een bijbaantje in een revalidatiecentrum waar ze het transport van patiënten verzorgt. Tijdens de pauzes wil ze graag meedoen aan de gesprekken tussen collega’s maar durft dit niet.

Diagnose:
Angst om raar of niet aardig gevonden te worden, angst om er niet bij te horen.

Interventies:

1. ...

Verder lezen →
0

Metafoor Reinalda: Vuurtje Vuurvlinder

Geplaatst door:

‘Een geschenk uit de natuur……’

De afgelopen weken was het een drukte van jewelste in onze tuin. Toen de vruchten van de oude suikerpeer rijp begonnen te worden vlogen vlinders af en aan. Ik kon er nauwelijks genoeg van krijgen. Het leidde mij ook wat af van de vele zorgen die ik me om zieke naasten maakte. Regelmatig liep ik met mijn smartphone in de aanslag langs om te proberen ze te fotograferen. De Atalanta’s leken er een sport van te ...

Verder lezen →
0

Casus Janneke: Afscheid nemen

Geplaatst door:

Sandra droeg een bril waarvan één glas afgeplakt was. Met het andere oog wijd open vertelde ze de geschiedenis van het verborgen oog. Kort en bondig, in grote lijnen, vanaf de geboorte tot nu, zoals ze dat al zo vaak had gedaan. Menig specialist kende het verhaal. Het begon gewoon met een ‘lui’ oog, zoals men dat nogal negatief benoemt. En het oog besloot om lui te blijven, ondanks de dwang om in zijn eentje voor het kijken te zorgen, ...

Verder lezen →
2

Teamdynamiek als motor voor ecologische verandering

Geplaatst door:

Door Guus Hustinx

‘Hoe komt het dat teamtraining uiteindelijk zo weinig zoden aan de dijk zet ?’, vroeg een directeur mij laatst. Hij gaf het voorbeeld van een team dat na training en coaching toch weer was teruggevallen in hun oude ineffectieve patronen. Ik kon natuurlijk voor zijn team het antwoord niet geven, maar kan dat wel duidelijk maken aan de hand van een recent eigen voorbeeld waarin de onderliggende teamdynamiek ecologische verandering blokkeerde. Ik laat ook zien hoe je met ...

Verder lezen →
0

Antifragiliteit en de ecologische organisatie

Geplaatst door:

Column door Guus Hustinx

Ik heb net een minisabbatical van 9 weken achter de rug. Het doel was, uitrusten, nieuwe energie en inspiratie opdoen. Uiteindelijk ben ik nauwelijks of niet met het ‘werk’ bezig geweest en bleken opgaan in de natuur van zee en bergen en later tijd met onze kleinzoon dé ingrediënten om echt nieuwe energie op te doen. Wel las ik een uitermate intrigerend en ook inspirerend boek: ‘Antifragiel. Dingen die baat hebben bij wanorde’, Nassim, Nicholas Taleb, uitgeverij ...

Verder lezen →
0

Provocatieve sessie – De gekrenkte Messias

Geplaatst door:

Verslag van provocatieve sessie door Erik J. Dekker, duo-coaching met Yoni

Bijnaam
De machtige machteloze.

Aanmeldingsprobleem
De coaching praktijk loopt niet goed genoeg/ iets houdt me tegen

Diagnostiek:
De problemen die de cliënt ervaart plaatst ze buiten eigen controle

Provocatieve interventies:

1. Eerste indruk: Zo’n lieve vrouw, zo’n gever, die is geboren voor het geluk. Echt een zachte kracht.

2. Wat is nou het probleem: De kinderpraktijk die ze heeft loopt niet goed. Heerlijk natuurlijk. Beetje tijd voor jezelf en onder het mom van een eigen ...

Verder lezen →
0

Mededeling Universitaire NLP Minor en Master

Geplaatst door:

Wie zal zich gaan inzetten om NLP binnen de Hogeschool en Universiteit beschikbaar te maken, vroegen Jaap en Anneke zich regelmatig af, wetend dat zij dat zelf niet gingen doen. Inmiddels zijn er mogelijkheden. Een NLP practitioner als minor bij de HAN, Nijmegen, open voor studenten uit vele richtingen. En een ‘Master in Applied coaching’ bij de University of Derby – Corporate, Engeland.
Alle IEP opleidingen: NLP practitioners, NLP masters, Mindsonar en Provocatief coachen worden erkend en geven vrijstellings punten ...

Verder lezen →
0

Lion – Hoe een welp een kraai modelleert

Geplaatst door:

Femke Hogema geeft in het dagelijks leven leuke, toegankelijke en praktische financiële trainingen aan ondernemers en managers. Op het IEP had iemand een ander talent van Femke gespot en zo kwam zij op mijn spoor en volgde zij een masterclass hulpbronverhalen maken in Renkum. Ik ben vaker gemodelleerd in dat vermogen helende verhalen te maken en al die vaardigheden verspreid ik graag.
Op die dag ontstond onderstaand schitterend verhaal. Het is bedoeld voor een jong kind met contactproblemen.
En omdat ...

Verder lezen →
0

De drie verandertalen

Geplaatst door:

Ik heb het recht niet om iemand anders te willen veranderen als ik zelf niet open sta om te veranderen – Martin Buber

Door Sergio van der Pluijm

De verkeerde mond

Motivatie komt vaak uit de verkeerde mond…  Hiermee bedoel ik dat niet de coach, docent of zorgverlener de redenen voor verandering moet aandragen, maar de cliënt / leerling / patiënt.  We weten namelijk dat de beste persoon om een cliënt te overtuigen die cliënt zelf is. Mensen veranderen immers door wat ze ...

Verder lezen →
0
Pagina 4 van 30 «...23456...»