Makkelijk Mensen Motiveren, deel 5: Luisteren

Geplaatst door:

Artikel: Makkelijk Mensen Motiveren deel 5

Auteur: Sergio van der Pluijm

Hoe gaat het met U?

Stelt u zich eens voor dat iemand u deze vraag stelt en vervolgens met oprechte aandacht naar uw antwoord luistert, of het nu goed met u gaat of slecht… Die iemand luistert niet alleen aandachtig, maar u merkt bovendien dat u volledig mag zijn zoals u nu bent. Die ander probeert u niet te veranderen, komt niet met oplossingen of adviezen en lijkt geen oordeel te hebben over wat u vertelt. Hoe zou u dat vinden? En waarom? Hoe vaak komt zoiets eigenlijk voor? Ik heb die vraag al aan heel wat groepen gesteld en steevast is men het erover eens dat dat heel prettig zou zijn, juist omdat het vrij zeldzaam is. Houd deze gedachte even vast, ik kom er straks op terug.

1

Over de auteur:

Librarian is geen auteur. Het is een adminstratieve dienst die artikelen uit de oude IEP bibliotheek als posts op deze site heeft geplaatst. De datum van het artikel is ongeveer geschat (per jaar).
  Artikelen die hiermee samenhangen

Comments

  1. Inge van Erp  augustus 13, 2012

    Ik heb genoten van je 5 columns Sergio, bedankt. Ik geef trainingen in motiverende gespreksvoering aan o.a. intern begeleiders en schoolmaatschappelijk werkers. Ook ik zie overeenkomsten met NLP maar vind het soms lastig aan elkaar te koppelen. Wellicht komt dat doordat ik pas vorig jaar de practicioner heb afgerond en nog volop op zoek ben naar toepasbaarheid.
    Wat ik herken is de basishouding van motiverende gespreksvoering en het rapport maken vanuit NLP. Ik zeg altijd in mijn training mot.gv. dat empathie niet is ‘jezelf verplaatsen in de ander’ maar dat het verder gaat door jezelf af te vragen ‘hoe zou het zijn voor deze persoon op dit moment om in deze situatie te zitten’. Bij het verplaatsen in de ander op de eerste manier kan het namelijk snel een gevoel oproepen bij de hulpverlener van ‘oh ja, dat heb ik ook en dan doe ik zus en zo’ en vanuit daar komen dan al snel de goedbedoelde adviezen. Bij het verplaatsen op de tweede manier blijf je mijns inziens uit het advies en ga je naast de ander staan om met hem of haar mee te kijken vanuit zijn of haar bril.
    Wat ik ook herken is, zoals jij ook beschrijft, op zoek gaan naar eerdere situaties en ervaringen en eigenschappen waarin het gelukt is om iets te veranderen. Ik vind het hele scala aan opgeroepen oude, helpende herinneringen een enorm kado van de practicionersopleiding. Alsof ik er een heel positief geheugenstuk bij heb gekregen om uit te putten. Dat is uitstekend in mot.gv. toe te passen.
    Wat volgens mij ook kan worden toegevoegd zijn de drie posities van kijken naar een toestand. Dit kan een nieuwe impuls geven aan de motivatie van client.
    Zo zijn er vast nog meer mogelijkheden. Mooi dat je mij met dit artikel daarop hebt gewezen. Bedankt en graag tot ziens!
    Groet Inge van Erp
    trainer bij Bureau Jeugdzorg Utrecht en daarnaast zelfstandig communicatietrainer en presentatietrainer

    antwoorden

Voeg een Commentaar