Metafoor Anneke Meijer: Appelsap

Geplaatst door:

Annemiek is net negen jaar en mag logeren bij haar heeroom…. Weten jullie wat dat is, een heeroom? Vroeger kwam het veel voor in grote katholieke families, dat een zoon en een dochter aan de kerk ‘geschonken’  werden als broeder, priester, non…. Voor de arme gezinnen een uitkomst, weer een mond minder te voeden vanaf hun 12e. En voor de leergierige arme jongere ook, want de kerk betaalde je studie… Daarnaast waren er natuurlijk ook mensen die uit roeping priester werden, en Annemieke had zo’n oom. De oudste broer van haar moeder, bij 13 kinderen zat daar nogal een leeftijdsverschil tussen…Hij was in Afrika en in Indonesië geweest, kon daar prachtig over vertellen.  Nu woonde hij in een mooi huis met andere priesters vlakbij een school waar hij werkte.  Annemieke kwam er graag in de vakantie. Ook vanwege de boomgaard en de lammetjes en de kippen, en de leuke kinderen op de boerderij ernaast en uit het dorp, daar speelde ze graag mee.

Na het buiten spelen kwam ze bestoft en met rode wangen binnen. En heeroom vroeg, “wil je wat appelsap van de appels die je de vorige herfstvakantie hebt helpen plukken?“ Ja graag, dat leek haar heel bijzonder, misschien was het wel sap van appels die zij uit de boom had gehaald!

Heeroom ging naar de kelder en kwam terug met een fles met gelig vocht en pakte twee glazen om het sap in te schenken. “Asjeblieft”,  zei hij, toen hij een groot glas voor Annemiek neerzette, “proef maar eens hoe lekker dat is…”

Maar Annemieke keek verbaasd en daarna argwanend naar het troebele vocht in haar glas… dat leek helemaal niet op appelsap… “Is dat wel appelsap?” , vroeg ze… “Ja hoor,” zei heeroom “zo ziet zelfgemaakte appelsap eruit… “ “Nou die hoef ik niet hoor, er zitten allemaal rare fliebertjes in,” zei Annemieke… “brrrr… mag ik ook een glas water? “

Heeroom was gelukkig iemand die afstemde op anderen i.p.v. direct een pedagogisch verhaal af te steken. Hij zag het afgrijzen op haar gezicht en hoorde het griezelen in haar stem … “Natuurlijk mag je ook water” zei hij, zette het glas met appelsap opzij en gaf haar een nieuw glas met helder fris koud water.

Met verbazing volgde hij hoe snel ze dat achterover sloeg, ze had echt dorst… Én haast, want zodra het op was zei ze dat ze verder buiten buut vrij wilde spelen en voor het eten thuis kwam om naar de lammetjes te gaan… En dat was goed.. Het eten werd klaar gemaakt en heeroom liep een rondje over het terrein met Annemiek en na de lammetjes vertelde hij weer een boeiend verhaal over de kinderen en apen in Indonesië… Daarna was het tijd om naar binnen te gaan en handen te wassen voor het avondeten… Annemieke zag een glas staan…. “Oh” zei ze, “daar staat echte appelsap, die lust ik wel….mag ik die?”

Heeroom knikte, wat beduusd zag hij hoe Annemieke het glas leegdronk dat ze daarvoor geweigerd had…. En hij realiseerde zich wat voor haar het verschil maakte…

Hij deelde met haar het inzicht dat hij kreeg…. Soms moeten dingen bezinken, even indalen voordat het helder wordt…. en dat geldt niet alleen voor appelsap!

Anneke Meijer dankzij een idee van Anneke Durlinger-van der Horst

In voorgaand verhaal wordt door de laatste 2 zinnen al duidelijk waar het de aanbieder om gaat. Natuurlijk kan je ook stoppen na ‘het inzicht dat hij kreeg…’ en de mensen zelf de boodschap laten achterhalen. Het is interessant wat mensen dan als boodschap meenemen. Vaak bepaalt het thema dat speelt wat zij er uit filteren. Zo hoorde ik ook “trouw blijven aan je zelf, ook al zeggen anderen dat het OK is”; en ook ”je kunt best vertrouwen op mensen die jij vertrouwt;  en ‘het gevoel van kinderen respecteren”.

Verander de naam, het geslacht, de dieren, het spel dat  het kind speelt, de heeroom om het verhaal meer af te stemmen op jouw publiek.

0

Over de auteur:

Sinds vele jaren begeleid ik mensen als coach, therapeut, trainer of supervisor in hun ontwikkeling. Afhankelijk van hun doelstelling en/of ervaren hindernissen, is dat meer een ontwikkelen of een ont-wikkelen. Voornamelijk volwassenen, af en toe een kind of jong volwassene.
Met N.L.P. als kader, werk ik tevens met provocatieve, hypnotische, systemische en cognitieve therapie elementen.

Psycholoog, Basis gedragstherapie, Hypnotherapie opleiding,
NLP (master) practitioner, NLP trainer, Provocatief therapeut , Familie opstellingen,
Organisatie opstellingen en vele workshops.
En nog steeds benieuwd naar Hoe jij de volgende stap gaat zetten…

  Artikelen die hiermee samenhangen

Voeg een Commentaar