Column Jennet Burghard: Rethink – Redesign – Recycle

Geplaatst door:

In een oefening van Robert Dilts uit Generative Collaboration over Creatie van Synergie citeert hij Thomas Jefferson: “Als twee mensen samenkomen om een dollar uit te wisselen dan lopen ze allebei weg met een dollar. Maar als twee mensen samenkomen en een idee uitwisselen, dan lopen ze beiden weg met ten minste twee ideeën.”

In de loop der jaren heb ik al veel ideeën uitgewisseld en deze met plezier verder gedeeld, gecombineerd, aangepast en toegepast. Waar het kan vermeld ik altijd de bron, maar soms gebruik ik een (aangepaste) oefening al zo lang dat ik bijna niet meer weet wie of wat de bron was.

Zo kwam ik volgens mij ooit in een NLP workshop voor trainers van het IEP in 1999 een oefening tegen over verschillende presentatievormen. Hoe kun je iets zo uitleggen dat je ook al snel afstemt op mensen met andere denkstijlen/metaprogramma’s dan jij?

De oefening kwam ik later nog op diverse plekken tegen en altijd weer vond ik het leuk om te merken welke vragen je makkelijker beantwoord (je eigen voorkeurs denkstijlen) en welke je wat langer over na moet denken. Dat nadenken over … bracht Koos Wolcken (mijn collega trainer) en mij op een ander idee voor de toepassing van deze oefening.

We hadden in onze Europese train-de-trainers opleiding voor het faciliteren van Speaking Circles® een trainee die alle procedurele stappen kon uitvoeren maar niet bij de diepere betekenis van de verschillende onderdelen leek te komen. Waarom doen we wat we doen? Waartoe? Wat als we dit onderdeel niet doen? We stuurden de oefening (in iets aangepaste vorm J) naar hem toe. Probeer deze vragen eens te beantwoorden. Hij vond het een geweldige oefening. Het hielp om tot een beter begrip te komen van de Speaking Circles methodiek en haar verschillende onderdelen.

Een nieuwe creatie erbij.  Onze volgende verbeterstap was om deze oefening deel uit te laten maken van de 4-daagse training zelf.  Vanaf de tweede dag krijgen de deelnemers ’s- ochtends 15 minuten de tijd om aan hun persoonlijke poster te werken. Letterlijk een A1 flipovervel en allerlei post-its en kleurige viltstiften om structuur te geven aan en antwoorden te vinden op de verschillende vragen.  Vervolgens legden de deelnemers in  steeds andere tweetallen hun ideeën over de verschillende elementen aan elkaar uit. Dit idee van je persoonlijke overzicht of kaart van een ontwikkelend kennisgebied maken deed ik vorig jaar weer op bij Grant Soosalu en Wilbert Molenaar van MBIT.

Wij hebben de oefening “ A better understanding of …” genoemd.  Hierbij het kaartje met de vragen. En een foto van flappen van verschillende uitwerkingen van de elementen waarvoor deelnemers de vragen beantwoorden.

Als de oefening je aanspreekt, voel je vrij om het te gebruiken. Voor of met een ander, maar mogelijk vooral ook voor jezelf.

Jennet Burghard

“ Gaining knowledge is the first step to wisdom. Sharing it, is the first step to humanity.”

0

Over de auteur:

Posting is geen auteur. Dit is iemand van het IEP secretariaat die een artikel in de bibliotheek heeft geplaatst. De auteur is degene die bij het artikel staat aangegegeven. Wilt u ook een artikel in de IEP bibliotheek plaatsen? Stuur dan een mailtje naar mail@iepdoc.nl.
  Artikelen die hiermee samenhangen

Voeg een Commentaar