Modelleringsverslag Simone Keulen: In je eigen tempo over de finish

Geplaatst door:

(Bij jezelf blijven, ook al loopt de rest harder)
ofwel
‘Hoe overleef ik de massastart bij de Zevenheuvelenloop?’

1. Waarom heb ik dit gemodelleerd?

November 2015. Ik sta aan de start van mijn tweede Zevenheuvelenloop. De plastic recyclezak die ik tegen de regen en kou over mijn dunne hardloopkleding heb aangetrokken, ritselt in de wind. Het geluid gaat op in de zee van honderden andere regenponcho’s en provisorische regenkleding van mijn medelopers. Trappelend en kletsend houden we onszelf warm tot het startvak langzaam in beweging komt. Een golf van adrenaline slaat door mijn lichaam: ‘Nu gaat het echt beginnen!’ Rustig kabbel ik met de stroom van lopers naar de startboog, terwijl ik mij bevrijd van mijn plakkerige, plastic gevangenisje. Met de trainingszondagen van de lokale hardloopgroep nog vers in het geheugen, voel ik mij vol vertrouwen. ‘Ik ga de Zevenheuvelenloop veel beter lopen dan vorig jaar!’ Ik hoor de schrille piepjes van de startmatten die je starttijd registreren langzaam maar zeker dichterbij komen. Daar! Mijn hardloopschoenen raken een startmat en ook ik word met een venijnig piepje het parcours opgestuurd. Terwijl de toeschouwers achter de dranghekken onafgebroken applaudisseren, zoekt mijn lichaam mijn ‘flow’ op die ik ken vanuit mijn trainingen. De eerste paar lopers gaan mij voorbij, ik registreer ze vanuit mijn ooghoeken: ze zijn er wel, maar ook weer niet. Ik ben nog bezig met ‘erin’ te komen. Ha! Ziezo, ik loop lekker: mijn benen voelen ontspannen en mijn ademhaling zit laag. Ik kijk om mij heen en zie links aan de overkant de professionele lopers al weer op de finish afstevenen, met een vastberaden blik in hun ogen. En ondertussen registreer ik dat aan mijn eigen kant mijn medelopers mij voorbijgaan. En dan schiet er als het ware een elastiekje in mijn onderbuik af: ‘Shit, ik moet sneller! Ik moet ze bijhouden!’ Maar er is ook een stem van mijn trainer die zegt: ‘De eerste vijf kilometer van de Zevenheuvelenloop, doe je zeker 2 minuten langzamer dan je normale tijd! Anders kom je jezelf bij de Postweg gruwelijk tegen!’ En ik dwing mezelf te luisteren naar mijn lichaam. ‘Shit, hier heeft de looptraining mij niet op voorbereid! Hoe hou ik mijn tempo vast, terwijl ik zie dat anderen sneller gaan?
Zou ik hier met NLP iets op kunnen verzinnen, als ik in februari met de Mastersopleiding start…?’

 

2. Wat is het doel van deze techniek?

  1. Het creëren van een mindset die je helpt de focus te houden op het lopen van je eigen wedstrijd, gericht op plezier en het lopen van je voorgenomen tijd.
  2. Het ombuigen van prikkels die je ertoe aanzetten om met de ‘kudde’ mee te lopen en je een ‘achterblijver’ te voelen.

3. Hoe weet ik dat de gebruiker het doel behaald heeft?

Wanneer de gebruiker een mindset heeft gecreëerd die hem/haar in staat stelt een wedstrijd te lopen waarin plezier en het behalen van de eigen (tijds-)doelstellingen voorop staat. En in staat is deze tijdens de wedstrijd te behouden, meeloop-prikkels kan ombuigen en de aandacht weer op zichzelf kan richten.

Deze techniek gaat uit van een (half)gevorderde loper. De loper kan gemakkelijk 5 tot 10 km in 6 tot 6.30 min/km volhouden. De loper gaat er al van uit dat hij/zij  de voorgenomen afstand kan uitlopen, de nuancering zit vooral in gedoseerd een langere afstand (zoals de 15km van de Zevenheuvelenloop) in wedstrijdverband kunnen uitlopen.

4. Belangrijke overtuigingen en criteria

 Overtuigingen:

  • Ik kan deze afstand uitlopen
  • Ik ben in staat mijn eigen tempo aan te houden
  • Ik loop mijn eigen wedstrijd
  • Iedereen is lekker voor zichzelf bezig

Criteria:

  • Plezier
  • Sportief bezig zijn
  • Balans (tussen jezelf uitdagen en je gezondheid bewaken)

Metaprogramma’s:

  • Naartoe
  • Controle binnen zelf
  • Voldoet wel
  • Interne referentie

5. Overzicht van de stappen

1. De deal met jezelf
2. In je flow/uit je flow
3. Jouw eigen fanclub

6. Invulling van de stappen

A) De deal met jezelf

Doel van deze stap is om in de juiste mentale staat te komen voorafgaand aan de wedstrijd.
Deze stap kun je elke keer vlak voordat je met trainingsloopje uit je trainingsschema begint, doorlopen. Dit zodat je deze ‘deal’ op de dag van de wedstrijd als vanzelf in je voorbereidingsritueel kunt meenemen. Als je het al langer van tevoren thuis wilt oefenen (zonder je hardloopkleren aan), voeg je de schuingedrukte stappen toe en herhaal je de ‘deal’ kort op de weg, vlak voor de training of wedstrijd . Begin dan met het naar binnen halen van je aandacht.

  • Extra stap voor thuis: Stel jezelf voor op het volgende trainingsmoment, vlak voordat je gaat beginnen met je traningsloop. Kies een plek uit in de ruimte waar je zo meteen helemaal in dat moment kunt stappen. (Vc)
  • Stap in jouw moment. Beleef het alsof het helemaal echt is. Hoor de geluiden, voel wat er in je en buiten je te ervaren is, zie wat er te zien valt. (K>Ac>Vc of elke andere volgorde)
  • Haal je aandacht naar binnen, alsof je een magneet in jezelf hebt. Merk dat je het geluid in je oren zachter zet en je als het ware van achter je ogen naar buiten kijkt. Je kijkt, maar ziet niet echt meer wat er buiten je is. (K>Ac>Vc)
  • Laat (op ca. 1,5 m afstand) een beeld of poster opkomen van de afstand die je gaat lopen. Je kunt het als het ware zien als jouw poster of jouw spandoek om jezelf aan te moedigen en te motiveren. Let op de vormen en kleuren in dit beeld. Zijn de kleuren en vormen dichtbij, uitnodigend, inspirerend? Geven ze je het vertrouwen dat je deze wedstrijd lekker en met plezier gaat uitlopen? Merk maar wat het eventueel nog nodig heeft om je te inspireren en je het gevoel van vertrouwen te geven. Misschien merk je dat er ook een muziekje of geluid bij hoort of misschien wel een geur. (Vc/e>K) of (Vc/e>Ad>K) met evt (Ac) als aanvullende stap.
  • Laat langzaam jouw gewenste eindtijd in het beeld verschijnen, in kleinere cijfers. Laat het in het de afstand verdwijnen. (Vc/e)
  • Geef het beeld een rand, lijst of kader om daar als het ware mee te zeggen: ‘Dit is mijn doel en daar komt niemand aan!’ (Ad>Vc/e)
  • Haal het naar je toe en zet het op als een bril, druk het af op je T-shirt als een logo en zet het op je schoenen. Trek eventueel nog handschoenen aan met het logo. Zet een eventueel muziekje of geluid op als een koptelefoon. (K> evt Ad)
  • Merk je omgeving weer op en merk hoe het nu is met je bril (of koptelefoon) op en T-shirt/schoenen aan. (K/e >K)
  •  Extra stap voor thuis: Stap weer uit het moment en neem dit beeld en gevoel met je mee in het vertrouwen dat je het zo weer op dezelfde manier kunt oproepen als je met je trainingsloopje gaat beginnen. Misschien merk je dat je, als je daadwerkelijk gaat trainen, je het beeld of het muziekje nog wat wilt aanpassen aan het specifieke moment.

Zintuiglijk specifiek voorbeeld van iemand die deze techniek gebruikt tijdens een wedstrijd
Ik besluit me te gaan voorbereiden op de afstand die ik ga lopen. Ondertussen ben ik nieuwsgierig naar hoe het beeld eruit gaat zien dat mijn onderbewuste naar me toe zal sturen om mij te motiveren. Dat maakt dat ik al bijna vanzelf naar binnen ga met mijn aandacht en ogen en oren naar binnen richt. Met de aandacht bij mezelf richt ik mijn blik op het punt (zo’n anderhalve meter voor me in de lucht) waar het beeld omhoog zal komen dat vandaag bij deze afstand hoort. Ik zie een grote, witte 15 verschijnen in dikke, feestelijke letters (als van een boven-de-deur-versiering van een huwelijk). De randen van de cijfers zijn groen en de achtergrond is doorzichtig blauw. Het hele beeld roept een gevoel van vertrouwen in mezelf op en maakt mijn spieren actief. Voor vandaag wil ik 1u35min lopen, dus dat laat ik in kleine, zachtzwarte cijfers van onderop opkomen, achter de grote 15. En ik zie het verdwijnen, opgaan in de 15. Ik stel mezelf de vraag welke rand het nodig heeft om het helemaal van mezelf te maken. En ik breng er een duidelijke, zachtgrijze rand omheen aan. Ik haal het beeld naar me toe, zet het als een bril op, print het voor en achter op mijn T-shirt, zet het in mijn handen en op mijn schoenen. En ik merk gelijk het effect op mijn lichaam. Mijn hart voelt ruim in mijn borst, ik voel plezier en mijn energie zit in mijn bekken en benen. Ik voel een energiek gevoel in mijn handen alsof ik ze willen ballen en tegen mezelf wil zeggen: Kom op meid, je gaat dit doen!’ Ik voel de energie in mijn voeten, alsof die een eigen wijsheid bevatten die mij door deze 15km heen gaan loodsen. En mijn zwaartepunt belandt daarmee op de plek die het moet hebben: net onder mijn navel. Mijn lichaam is er klaar voor, en ik richt mijn aandacht gedeeltelijk naar buiten, terwijl een ander gedeelte in contact blijft met mijn lichaam.

B) In je flow/uit je flow

Deze stap heeft als doel om je bewust te laten worden van de signalen die je lichaam afgeven als je uit je focus of flow bent. En de prikkels die dat veroorzaken weer kunnen ombuigen naar gedachten of beelden die ondersteunend zijn aan je flow. Ook deze stap kun je thuis al oefenen (schuingedrukte stappen), zodat je tijdens een situatie met medelopers (trainingsgroepje of de echte wedstrijd) dit gemakkelijker kan inzetten. Thuis kun je deze stap gelijk na de stap van de ‘deal’ doen. Je legt dan als het ware de tijdlijn neer van je voorgenomen (trainings)loop.

  • Stel je eens in gedachten een (trainings)moment voor waarop je aan het lopen bent en andere lopers gaan je voorbij. (Vc) Kies een plek in de ruimte waar je zo meteen even helemaal in dat bepaalde moment kunt stappen. (Als je de stappen achter elkaar doet: ligt die voor of achter je moment van de deal of juist links of rechts ervan? En waar ligt de finish?)
  • Stap er in en ervaar hoe het is om daar ‘koud’ in te stappen zonder je deal vooraf.(K>Ac>Vc of elke andere volgorde)
  • Stap er dan weer uit en laat dat moment helemaal los, neem de ruimte waar waar je NU bent. (K/e>A/e>V/e of elke andere volgorde)
  • Stap vervolgens weer in je voorbereidingsmoment (je deal met jezelf) en breng jezelf in je flow. (zie normaalgedrukte stappen onder A)
  • Doe een stap vooruit en stap daarmee als het ware opnieuw in je wedstrijd of training, maar nu vanuit je flow.
  • Nu je gestart bent, wacht je af (met je aandacht in je lichaam – geluid in je oren zacht, blik naar binnen voor zover het kan) totdat je lichaam je ‘flow’ helemaal te pakken heeft (adem laag, zwaartepunt laag, benen soepel). (K)
  • Merk hoe jouw flow ondersteund wordt door het herhalen van het motiverende beeld/logo voor je ogen, het printen op je T-shirt, handschoenen en loopschoenen en eventueel jouw muziekje. (Vc/e > K> evt Ac)
  • Terwijl je zo met je aandacht in je lichaam bent, stelt dat jou in staat om signalen op te merken dat je eruit wordt getrokken (aandacht buiten uit jezelf, hoge ademhaling, zwaartepunt rond je maagstreek; kortom uit je ‘flow’). (K)
  • Richt je blik op je medelopers (Vc/e) en merk het effect van hun aanwezigheid op jou. Wat denk je, voel je of zie je? (Ac> K>Vc of elke andere volgorde)
  • Stap eens uit dat moment en kijk zo eens van een afstandje naar jezelf en die andere lopers. Zie hoe jij lekker voor jezelf bezig bent. Als je de focus op die andere lopers richt, hoe kun je aan ze zien dat zij ook, net zoals jij, lekker voor zichzelf bezig zijn? (Vc/e) Merk bij jezelf hoe je lichaam reageert, wat je gedachten of beelden zijn, hoe je je voelt. (Ad> K>Vc of elke andere volgorde). Wat is het sterkst?
  • Stap dan met dit nieuwe gevoel in de wedstrijd of training (Vc/e) en ervaar hoe het is. (Ac> K>Vc of elke andere volgorde)
  • Richt dan je blik op de lopers die sneller gaan en roep het gevoel van nieuwsgierigheid op (zoals je al eerder hebt gedaan). Stel jezelf de vraag: ‘Waaraan kan ik zien dat zij ook lekker voor zichzelf bezig zijn?’ Merk op hoe je op dit moment aan hen kunt zien dat ze lekker voor zichzelf bezig zijn. Wees benieuwd naar de gedachten en beelden die nu bij je opkomen en hoe je lichaam hierop reageert. (Ve>K>Ad>Ve>K>Ac en/of Vc). Wanneer je merkt dat je lichaam zich ontspant en je je aandacht weer in je lichaam kunt houden in je ‘flow’ kunt terugzakken, herhaal eventueel de stapjes met het overal printen van je logo. Wanneer je merkt dat je maar ‘halverwege’ komt met het terughalen van je focus, doe dan de volgende stap.

Zintuiglijk specifiek voorbeeld van iemand die deze techniek gebruikt tijdens een wedstrijd
Ik heb de hand op de knop van de stopwatch van mijn sporthorloge. Ik hoor het piepje van de startmat en druk de stopwatch gelijktijdig in, terwijl ik registreer hoe anders mijn schoen landt op de startmat dan op het asfalt. Ik denk bij mezelf:  ‘En nu begint het!’ Onmiddellijk haal ik weer al mijn aandacht naar binnen in mijn lichaam. Ik registreer hoe mijn beenspieren harder aan het werk zijn, nu ik grotere passen neem, op zoek naar mijn eigen wedstrijdtempo dat mijn lichaam herkent vanuit de trainingen. Vanuit mijn ooghoeken neem ik mijn medelopers waar, als een achtergrond waartegen ik mijn eigen tempo vindt. Langzaam merk ik hoe mijn benen hun onwennigheid verliezen en ze in een soepel tempo bewegen. Het beeld van een soepel voortstomend locomotiefje verschijnt voor mijn ogen. Mijn lichaam helt nog iets meer naar voren en ik voel dat mijn zwaartepunt net onder mijn navel is beland. Mijn ademhaling verloopt soepel en diep, alsof ik een stevige wandeling aan het maken ben. Ik denk: ‘Zo, en nu loop ik lekker. Dit kan ik nog makkelijk een hele tijd volhouden’. Ik merk dat mijn aandacht wat meer naar buiten afdwaalt, nieuwsgierig naar wat er om mij heen gebeurt. Ik zie dat er voortdurend lopers mij inhalen. Ik denk: ‘Hey, is wat ik doe (en goed voelt voor mij) dan toch niet goed genoeg?’ Het bezorgt mij een gespannen gevoel in mijn hoofd, nek, schouders, maag en buik. Ik merk de neiging bij mezelf op om te gaan versnellen. Dat is niet in overeenstemming met wat ik wil: in mijn eigen ‘flow’ (plezier en ontspanning) de wedstrijd uitlopen.
Ik richt heel specifiek mijn blik op de personen die mij nu voorbijlopen en roep daarbij een gevoel van nieuwsgierigheid op. Ik stel mezelf de vraag: ‘Waaraan kan ik waarnemen dat zij ook gewoon lekker voor zichzelf bezig zijn, net zoals ik?’ En ik neem een bepaalde focus waar in hun manier van bewegen en lichaamshouding. Ik merk dat ze totaal niet naar mij kijken, hoogstens om niet tegen me op te botsen. Ik merk bij mezelf op dat er een beeld voor ogen verschijnt waarin ik na afloop een biertje met ze drink en ze feliciteer met hun prachtige finishtijd. Ik merk dat het gespannen gevoel plaats heeft gemaakt voor een gevoel van ‘samen sportief bezig zijn’. Maar ik merk dat ik nog niet terug in mijn flow ben: mij ademhaling is nog niet laag genoeg en mijn zwaartepunt zit nog niet onder mijn navel. Er is nog iets anders nodig.

C) Je persoonlijke fanclub

Deze stap heeft als doel je de optimale omgeving laten creëren die jou in staat te stelt terug te keren naar je flow. Deze fanclub kun je ook al thuis zo eens laten verschijnen, zodat ze nog makkelijker langs de kant verschijnen op het moment dat je een fanclub nodig hebt. Wanneer je deze stap thuis gelijk na de eerste twee stappen uitvoert, kun je deze als derde moment op de tijdlijn van je (trainings)afstand neerleggen.

  • Ga es zo bij jezelf na wiens steun je geweldig zou vinden langs de lijn? Wie zouden je kunnen aanmoedigen als het gaat om lekker bij jezelf, in je eigen tempo, op je eigen manier de wedstrijd te lopen? Wie zijn altijd al een grote steun of voorbeeld voor je geweest? Misschien leven ze niet meer, maar komen ze speciaal nog weer even naar beneden voor je, zoals bijvoorbeeld jouw lievelingsoma. Maar het mogen ook superhelden, filmfiguren of mensen zijn die je bewondert, maar niet persoonlijk kent. (Vr>K of K>Vr)
  • Kijk naar het moment in je voorgenomen afstand waarop je deze fanclub goed kunt gebruiken en bepaal waar langs de zijlijn elk van je fanclubleden mag staan. (Vc/e)
  • Stap in de persoonlijkheid van de fan die als eerste bij je opkomt en wordt even die persoon. En ga zo es bij jezelf na: wat zou jij nu (als fan) zeggen als aanmoediging? (Vc/e>K>Vc>Ac>) Kijk vanuit zijn of haar ogen naar jezelf en moedig jezelf aan (hardop of in gedachten). (Vc/e> Ac en/of>K)
  • Stap uit jouw fan en in jezelf op het moment van je tijdlijn dat je daarnet hebt uitgekozen. (Vc/e>K>Vc>Ac>) Kijk zo nog eens naar jouw fan en hoor en zie hoe hij/zij je aanmoedigt. (Vc/e>K>Vc>Ac>) Merk welk effect het op je heeft.(K>Ad>Vc, in willekeurige volgorde)
  • Herhaal deze stapjes voor elke fan die tot jouw fanclub behoort. En neem op het einde nog een moment om ze allemaal langs de lijn te zien, en het effect te voelen van hun gezamenlijke boodschappen en steun. (zie volgende stap)
  • Laat zo eens, met je aandacht gericht bent op de kant, de persoon (of personen) verschijnen die als jouw supporters langs de lijn staan. (Vc/e)
  • Lees wat ze op hun spandoeken hebben staan, of hoor wat ze je toeroepen, of zie aan hun gezichten en lichamen dat ze speciaal voor jou langs de kant staan. (Vc/e > Ac of andersom)
  • Kies de boodschap uit die het sterkst voor je werkt en herhaal deze in beeld of gedachten, net zolang totdat je merkt dat je weer in je lichaam kunt zijn en je focus kunt herpakken. (Vc/e > Ad>K, herhaald)
  • (Om de oefening thuis goed af te sluiten: stap uit dit moment van je tijdlijn en loop je tijdlijn van begin af aan nog eenmaal door. Begin bij de ‘deal met jezelf’ en voel je focus en flow, stap vervolgens in de massastart en voel hoe de vraag ‘Hoe zie ik dat de ander ook voorzichzelf bezig is’ effect heeft en doe nog een laatste stap vooruit en merk hoe jouw fanclub je extra ondersteunt.)
  • Om het ‘live’ tijdens de training mooi af te ronden: Herhaal dan de stapjes van het printen van je logo en merk hoe dat je focus ondersteunt.

Zintuiglijk specifiek voorbeeld van iemand die deze techniek gebruikt tijdens een wedstrijd
Al hardlopend, richt ik mijn aandacht op de kant. Ik stel me voor dat mijn hardlooptrainers langs de kant staan. Het groene Toyotaatje waarmee ze zijn gekomen, staat even verderop. Ik zie hoe de een wat kleiner is en naar me toegebogen staat en klapt. Ik hoor zijn stem zeggen: ‘En kijk die Simone dan! Hoe mooi ze in haar eigen tempo blijft lopen! Zo gaat-ie goed!’ Ik zie de andere trainer, langer en wijdbeens, een paar passen verderop staan, stopwatch in de hand. ‘Heel mooi Simone, heel mooi! Ziet er goed uit!’ En ik merk hoe mijn lichaam zich helemaal ontspant en dat ik de focus in mezelf terug heb. Ik ben in staat het logo weer voor me te zien en op mijzelf te printen en ik voel het vertrouwen en plezier van mijn ‘deal’ met mezelf weer opborrelen.

Als het gaat om het ‘overleven’ van een massastart, kun je bovenstaande stappen net zolang en zo vaak herhalen totdat je ‘jouw’ groepje of plek hebt gevonden in de race. Een groepje of plek met lopers in hetzelfde tempo, waar je juist goed gebruik van de meeloopprikkel kan maken op de moeilijke momenten. Dan kan het juist heel fijn werken om als het ware meegetrokken te worden door omringende lopers.

Wat is de belangrijkste stap?

De belangrijkste stap is de deal met jezelf. Zonder de sterke focus die deze basistoestand oplevert, hebben prikkels van buitenaf een belemmerend en afleidend effect en kost het bovendien energie om constant weerstand daaraan te bieden. Het geeft veel meer plezier (en energie) om vanuit een basistoestand van flow en wat je wél wilt (interne referentie, controle binnen zelf, naartoe, voldoet wel) te lopen dan de hele wedstrijd bezig te zijn met ‘voorkomen van’ en ‘dit wil ik niet’.

Sterker nog, zonder die basistoestand, zul je ook te laat opmerken wanneer je over je grens gaat. Dat merk je dan pas aan de steken in je zij, wanneer je niet meer kunt herstellen zonder te gaan wandelen of fors te vertragen. De mensen die deze strategie hanteren, loop je dan ook tijdens de eerste 5 kilometer steevast voorbij, terwijl ze met de hand in de zij op het fietspad wandelen langs de Nijmeegsebaan ;-).

 

Wat is de relatie tussen de stappen?

Iedere stap zal, los uitgevoerd, al effect hebben op hoe je een massastart beleeft.

  • Met een goede basistoestand (deal met jezelf), heb je al het halve werk gedaan. Dit ervaar ik dan ook als de belangrijkste stap. Maar de twee volgende stappen maken het verschil als het gaat om gemakkelijk en met plezier in een constant tempo te lopen. Sommige lopers lopen technisch (kijken voortdurend op hun horloge of tellen stappen) om gedoseerd van start te gaan. Dit staat voor mij haaks op een plezierige, sportieve ervaring
  • Het visualiseren van een fanclub (zonder deal vooraf) zou je ook heel goed als losse techniek kunnen gebruiken tijdens moeilijke momenten tussendoor of richting het einde.
  • Het anders beleven van je medelopers zal ook zonder de deal met jezelf effect hebben, maar je zult het veel vaker moeten herhalen zonder het sterke effect van een motiverende basistoestand.

Achter elkaar uitgevoerd (zoals in de variant voor thuis) is het niet alleen een oefening van de aparte stapjes, maar ook een opeenstapeling van positieve ervaringen die de overtuiging ‘Ik kan mijn eigen tempo behouden’ versterken. Het mooie van de wedstrijd/voorgenomen trainingsafstand in de vorm van een tijdlijn neer te leggen, is dat het heel dicht bij de realiteit blijft. Je kunt de diverse stappen oefenen in de volgorde waarop ze zich straks ‘real time’ in de wedstrijd of training zouden kunnen voordoen.

 

7. Welke hindernissen verwacht ik bij de doelgroep?

A) De deal met jezelf
Probleem 1: in eerste instantie geen poster kunnen visualiseren
Tactiek a): andere modaliteit als ingang kiezen, bijvoorbeeld eerst zelfspraak horen die hoort bij het behaalde doel, en dan pas het beeld laten opkomen.
Tactiek b): laten associëren in het moment van behalen van het doel en daarna gedissocieerd dit beeld tot poster maken.

Probleem 2: Weinig effect voelen bij het op specifieke plekken printen van het beeld.
Tactiek a): persoon zelf laten voelen hoe hij het beeld met zich mee wil dragen.
Tactiek b): andere modaliteit leidend laten zijn, bijvoorbeeld zelfspraak of het bijbehorende muziekje

B) In je flow/uit je flow
Probleem 1: Geen sterk effect voelen bij het herkaderen van de voorbijlopende medelopers
Tactiek: het resultaat als feedback benoemen in een TOTE-proces; ‘ Laten we eens kijken wat stap C) je oplevert…’

Probleem 2: Stap B) is al de ‘exit’, C) is niet nodig.
Tactiek: het resultaat als prachtig benoemen, en eens kijken hoe stap C) dit nog kan versterken…

C) Je persoonlijke fanclub
Probleem: in eerste instantie geen specifieke fanclub voor deze situatie kunnen visualiseren
Tactiek: laten oproepen van een situatie waarin de persoon ooit steun van belangrijke dierbaren of mentoren heeft ontvangen. Deze alsnog langs de lijn laten oproepen, het hoeft niet met de hedendaagse werkelijkheid overeen te komen (bijvoorbeeld overleden oma of leraar van de lagere school langs de lijn zetten).

8. Conclusie en commentaar

Al gelijk bij de eerste keer uitpluizen van de strategie van mijn expert, merkte ik hoe ik hier een metafoor voor het alledaagse leven in zag. Wij ervaren allemaal op onze eigen manier wel eens een situatie waarin anderen beter zijn of vooruitlopen. Dan maken geloof in jezelf (en je doel), het tot de juiste proporties terugbrengen van je competitie en je op jezelf blijven richten terwijl je mensen om je heen hebt die je steunen, het verschil uit tussen jezelf stuklopen en met plezier je eigen weg gaan. En in zowel in de context van hardlopen als in de context van ‘het leven’ heb ik de positieve effecten van deze techniek ervaren. Tijdens hardlooptrainingen kan ik helemaal in mijn eigen tempo de oefeningen doorlopen, terwijl er snellere lopers in mijn groep zitten. En terwijl ik de techniek overdroeg aan een medestudent (geen wedstrijdloper), vroeg dat enige creativiteit van me. En ik merkte dat, toen ik het hardlopen inderdaad als een metafoor voor het ‘echte leven’ gebruikte, de techniek ook prima werkte in een andere context (de Masteropleiding met succes afronden). Ik ben dan ook heel benieuwd naar hoe ik de volgende edities van de Zevenheuvelenloop ga ervaren en hoe ik met deze techniek nog meer mensen kan helpen in hun eigen tempo over de finish te gaan.

Simone Keulen
simone.keulen@gmail.com

0

Over de auteur:

Posting is geen auteur. Dit is iemand van het IEP secretariaat die een artikel in de bibliotheek heeft geplaatst. De auteur is degene die bij het artikel staat aangegegeven. Wilt u ook een artikel in de IEP bibliotheek plaatsen? Stuur dan een mailtje naar mail@iepdoc.nl.
  Artikelen die hiermee samenhangen

Voeg een Commentaar