Metafoor Anneke Meijer: Er was eens … Een eenvoudige Chinese boer ….

Geplaatst door:

Zijn leerschool was het leven, want hij ging al jong mee helpen op de boerderij van zijn ouders.  Hij had leren kijken naar de zon, de wolken, leren voelen en luisteren naar de wind, de dieren, vogels, paarden, slangen, de veranderingen in de bomen en gewassen, hij had grassen en granen door de tijd heen waargenomen en hij had zo zijn eigen patronen ontdekt en uitgewisseld met collega’s op de markt…

Daar op de markt had hij ook zijn vrouw ontmoet, een positieve, hardwerkende, lekker ruikende vrouw met mooie vlechten, en soms deed ze haar haar los…alleen voor hem…

Ze hadden samen een zoon gekregen en daar was het bij gebleven.. China.. Deze zoon was inmiddels 17 en een enorme hulp op de boerderij … en hoewel ze arm waren was de zoon gelukkig en helemaal als hij het prachtige paard van zijn vader kon berijden …

Alleen op een dag loopt het paard weg…. De boer en zijn zoon zoeken hem dagenlang … zonder succes.

Vind je het niet vreselijk … vroegen de mensen de boer …… en de boer reageerde onverstoorbaar en zei enkel …misschien

Een week was verstreken en zie daar komt het paard het dorp binnen draven, bezweet en onder de schrammen én het brengt twee wilde paarden mee ….. Volgens oud Chinees gebruik is de boer nu de eigenaar van die paarden!

En de mensen op de markt zeggen…Wat een geluk, je bent zeker wel  blij nu? Drie paarden! De boer blijft onverstoorbaar en zei …misschien

De zoon gaat de wilde paarden temmen en terwijl hij op de rug van een van de paarden zit, begint deze te steigeren, te briesen en gooit de jongen van zijn rug… Die komt ongelukkig terecht en breekt een been….

De mensen leven mee, de oogsttijd nadert en nu kan die jongen niet meehelpen en zijn de wilde paarden voorlopig niet getemd… wat heb je aan drie paarden als je rijst weg rot?… wat een pech zeggen ze tegen hem… maar de boer reageert enkel met …misschien…

Daar op de markt horen ze ook het nieuws in het pre telefoon tijdperk en nu wordt verteld dat de keizer een oorlog aan het voorbereiden is… Nu? Tijdens de oogsttijd dachten de boeren fronsend…… maar voor ze goed en wel hun bedenkingen hadden kunnen uitwisselen, reden de ronselaars van de keizer het dorp al binnen en namen alle jonge mannen mee  … En wat zeggen dorpelingen tegen de boer… wat een geluk heb jij, jouw zoon ligt hier in bed terwijl wij moeten afwachten of die van ons nog ooit weer thuis komt…. En de boer reageert … ook nu weer met ………  misschien…

 

En  ……………………………………………………… welke conclusie trek jij hier nu uit???

 

  

 

No use crying over spilled milk / Je weet nooit hoe een koe een haas vangt / Het heeft geen zin om blij of verdrietig te zijn …als een huisdier wegloopt of een zoon een been breekt….. Zit duidelijk in het autistische spectrum deze boer….    of … levenswijs?                                                                                

Wanneer gebruik ik deze gouden oude metafoor van ??? Bijvoorbeeld wanneer ik de invloed en de vrijheid van conclusies wil illustreren:

Het zijn niet de gebeurtenissen maar de conclusies die wij trekken, die onze gemoedstoestand bepalen…

Voel je vrij om jou verzwakkende conclusies bij anderen te laten. Vind uit wanneer versterkende conclusies behulpzaam zijn en wanneer open en benieuwd blijven jouw voorkeur heeft ……

Anneke Meijer

0

Over de auteur:

Sinds vele jaren begeleid ik mensen als coach, therapeut, trainer of supervisor in hun ontwikkeling. Afhankelijk van hun doelstelling en/of ervaren hindernissen, is dat meer een ontwikkelen of een ont-wikkelen. Voornamelijk volwassenen, af en toe een kind of jong volwassene.
Met N.L.P. als kader, werk ik tevens met provocatieve, hypnotische, systemische en cognitieve therapie elementen.

Psycholoog, Basis gedragstherapie, Hypnotherapie opleiding,
NLP (master) practitioner, NLP trainer, Provocatief therapeut , Familie opstellingen,
Organisatie opstellingen en vele workshops.
En nog steeds benieuwd naar Hoe jij de volgende stap gaat zetten…

  Artikelen die hiermee samenhangen

Voeg een Commentaar