Column Jennet Burghard: MindSonar Momentum

Geplaatst door:

In 1999 volgde ik de Metaprofiel Analyse (MPA) training bij het IEP. Zoals ik het mij herinner, maar misschien is dat een vervorming, kregen we een uitgebreide demonstratie hoe we op een computer projecten met de denkstijlentest konden aanmaken, afnemen en uitlezen. Ik ging naar huis met een diskette waarop alle testvragen stonden en een gevoel van pionieren.

Niet veel later kon ik aan de slag bij een klant waar gedurende een week in een afsluitbare kamer een computer klaar stond met de MPA diskette erin. Iedereen die meedeed aan de adviesvaardigheden training was ingepland om ergens in die week voor een uur plaats in het kamertje te nemen en de test te maken. Na afloop haalde ik de diskette op om thuis alle profielen te printen en mijn training voor te bereiden.

Tijden veranderen …

Tien jaar later en meerdere updates verder (met regelmaat werd een diskette met een verbeterde versie toegestuurd als je de licentie verlengde) ging MPA online en kreeg de nieuwe naam MPA MindSonar. Het business model veranderde en de schaalbaarheid werd groter.
Zo kon ik samen met mijn collega Lot Wielders een project doen waar we honderden denkstijlprofielen afnamen om mensen met het beste profiel (dat wil zeggen de kleinste afstand tot het gewenste profiel) voor een opleidingsplek als jurylid dressuur bij de paardensport te selecteren.

Ik gebruikte MindSonar het ene jaar meer en het andere jaar minder, in mijn trainingen, coaching, bij modelleren en teambuilding. Alleen en samen met collega’s.

Ik denk dat veel MindSonar professionals er zo mee omgaan, een prachtige tool in jouw gereedschapskist die jij op jouw eigen wijze inzet en toepast.

Pas toen ik in 2015 de Certificatie training in Polen ging geven, ontdekte ik de behoefte bij nieuwe collega’s voor meer ondersteuning. Ondersteuning in de zin van collegiale uitwisseling over mogelijke toepassingen, mooie materialen om uit te reiken, een website die kan concurreren met andere test-aanbieders. Ik kreeg vragen naar gadgets en naar artikelen waar tevreden klanten over de toegevoegde waarde van MindSonar vertellen.

In Nederland kennen we al jaren de MindSonardag om samen te komen en op de hoogte te blijven van wat er gebeurt. Uit een enquete die Jascha Kamstra vorig jaar uitzette, bleek dat ook hier de vraag leeft: hoe kunnen we elkaar meer ondersteunen en het merk versterken?

Volgens mij is er momentum. In Polen begint na meerdere certificatie trainingen de inzet van MindSonar toe te nemen. De eerste certificatietraining in de UK is net van start gegaan. In Lima werd afgelopen maand voor de tweede keer een inspirerende 4-daagse MS Conferentie gehouden. Ik was daar samen met MS professionals uit Mexico, Guatemala, Venezuela, Puerto Rico en Peru. Ik vond het ontroerend om aan de andere kant van de wereld diezelfde passie te voelen voor het in kaart brengen van denkstijlen en criteria in een bepaalde context. En om daar natuurlijk vervolgens iets moois en nuttigs mee te doen zoals conflict oplossing, teambuilding, effectieve werving en selectie, etc.

Hoe kunnen we dit momentum gebruiken en met elkaar een community bouwen van MindSonar Professionals die elkaar sponsoren, van en met elkaar leren en het merk sterker maken?

Een initiatief waar Anne-Claire Leenen, Petra Smit-Wattez, Jaap Hollander en ik mee bezig zijn, is het maken van filmpjes waarin professionals laten zien hoe zij met de inzet van MindSonar een oplossing bieden voor een probleem of uitdaging van een klant. Deze korte filmpjes willen we met zoveel mogelijk collega’s gaan posten en verspreiden via social media.

Dit is onze huidige stap voor een community waarin men elkaar sponsort en ieders niche met MindSonar en het merk zelf sterker maakt.
Jaime Leal, de distributeur voor Latijns Amerika, deelde me op de conferentie in Lima zijn droom voor Latijns Amerika mee: “Ik wil alle MindSonar professionals laten stralen, zodat ze zich kunnen onderscheiden in de markt en meer business kunnen maken. Het is een familie, dat is nog meer dan een community!”

Ik ben benieuwd … en doe graag mee aan deze ontwikkeling.

Tot slot, mocht je in het nieuwe jaar nog geen filmpjes zijn tegengekomen op LinkedIn benader dan het IEP/mij. Ik verspreid ze graag.

Happy Profiling!

Jennet Burghard

 

 

0

Over de auteur:

Posting is geen auteur. Dit is iemand van het IEP secretariaat die een artikel in de bibliotheek heeft geplaatst. De auteur is degene die bij het artikel staat aangegegeven. Wilt u ook een artikel in de IEP bibliotheek plaatsen? Stuur dan een mailtje naar mail@iepdoc.nl.

  Artikelen die hiermee samenhangen

Voeg een Commentaar