Het geheim van de smid

Bent u toe aan nieuwe ‘tools’ op adviesgebied? Wilt u – naast uw gebruikelijke aanpak –ook op andere manieren leren adviseren? Hebt u het adviseren als tweede beroep, waarbij u vanuit uw eigen vak uw ideeën beter geaccepteerd wilt krijgen? Deze actieve workshop biedt u inspirerende doorzichten door de weidse landschappen van het advieswerk. U wordt ingewijd in het geheim van de smid.

Offerte aanvragen

 

Data, trainer en deelnamekosten


Data
Deze training wordt voorlopig enkel in company aangeboden.

Trainer
Edo Koppelaar
Meer informatie over de trainer

Bestemd voor
Iedereen die vanuit zijn of haar beroep advies geeft. Hetzij als hoofdactiviteit, hetzij vanuit inhoudelijke deskundigheid.

 

Sneller tot de kern komen

Adviseren doen we allemaal wel eens. Als staf- en beleidsmedewerker bijvoorbeeld, kun je goed zijn in je vak, maar toch moeite hebben om je ideeën geaccepteerd te krijgen. Sommigen hebben van adviseren hun eerste of tweede beroep gemaakt. Kun je zo adviseren dat de ander er iets mee kan? Wat doe je als je ‘vaktechnisch uitstekende advies’ toch weerstand oproept? Wat, als je verdwaalt in de dichtbegroeide informatiejungle die je klant voor je schetst? De kern van het vak is: de juiste onderzoeksvragen stellen, het goede gesprek voeren en het probleem in een ruimer perspectief plaatsen, om zo een oplossingsruimte te creëren. In het tegenspel van je klant ga je om met tegenstellingen. In de workshop ‘Anders leren adviseren met NLP’ krijgt u gesprekstechnieken aangereikt om sneller tot de kern van de zaak te komen.

Deze training draagt ertoe bij dat uw inhoudelijke deskundigheid beter uit de verf komt. Uw adviezen krijgen een grotere kans van slagen. U wordt alerter op wat zich tijdens de adviesrelatie afspeelt tussen u en uw klant. U leert hoe u een goede verstandhouding kunt ontwikkelen met wederzijds begrip.

De doelen

  • Drie adviessoorten leren hanteren (differentiatie aanbrengen in uw adviesstijl).
  • De vraag stellen die achter de vraag van uw cliënt ligt.
  • Omgaan met de zeven vooronderstellingen achter elke adviesvraag.
  • Out-of-the-box-vragen stellen om doorbraken te bewerkstelligen.
  • Een diagnose stellen bij problemen (logische niveaus in de probleemstelling herkennen).
  • De prioriteiten bij uw opdrachtgever helder krijgen (criteriumgericht interviewen).
  • Nieuwe, gevorderde gesprekstechnieken om anders te adviseren.
  • Desgewenst NLP naar de adviespraktijk te kunnen vertalen.
  • Praktische tips en concrete handvatten in adviescontacten.

Testimonials

  • ’Edo weet verschillende ervaringen, expertises en kennis bij elkaar te brengen en te koppelen. Nuttig voor adviseren, coaching en trainingen.’–Jony van der Woude, docent.

  • ’Geeft veel nieuwe perspectieven en instrumenten voor adviseren.’

  • ”Trigger je (potentiële) opdrachtgever.”Leer dat in de nlp-training. Advies voor interne en externe adviseurs.’–Hetty Veerman, projectmanager/adviseur.

  • ’Voor vele adviseurs, zowel zorg als niet zorg gebonden, toepasbare praktische inhoud. Ook voor mensen die al “basis” nlp hebben. Een “mind of living”, wellicht waarop je nooit uitgeoefend raakt.’–Margo, HR-adviseur.

  • ’Deze training geeft een mooie indruk van een aantal technieken die je kunnen helpen in je rol als adviseur. Training sluit aan bij zowel junior als senior adviseur.’

  • ’Iedereen die adviseert in welk beroep dan ook. Is overal toe te passen met direct resultaat.’–Karin Hartog, beleidsadviseur.

  • Deze training is geschikt voor iedereen die op positieve manieren met mensen wil werken aan verandering.–Robert Paquay, adviseur.

  • Leren adviseren begint bij jezelf. Je wilt uiteindelijk het beste uit de klant halen. –Marieke de Kogel, research consultant.

  • Leert je op een andere manier kijken naar het vak, geeft je andere handvaten om te komen tot het doel .–Simone van de Eertwegh, adviseur P&O.

  • Feitelijk gun ik elk mens deze vrije, eerlijke, respectvolle en brede kijk op jezelf, de ander en de wereld. Ik ben blij met alle nieuwe tools en vaardigheden.–Frieda Debets, logopedist.

  • Een aanrader voor iedereen die adviseert. Ik heb tijdens deze training wel 15 onmiddellijk een concreet toepasbare ideeën opgedaan! Zowel voor mijn advieswerk als voor de trainingen die ik geef.–Piet Philipse

  • Prima praktische training, met snel bepalen van probleem/kern. Geeft de adviseur  een gereedschapskist vol om zijn werk te doen.–Joop Trampe, projectleider.

  • Erg waardevol, vooral  door de persoonlijke feedback, want dat maakt mij een stuk vollediger. Werkmethodiek voor goede adviesgesprekken en valkuilen.–Lita, SKW-er

  • Inspirerend en leuk, met nuttige feedbackronde. Een training die weer een inkijkje in mezelf heeft gegeven.–Rosemarie Mijlhoff

  • Dit helpt mij bij het opstarten van mijn bedrijf’.–Fons Hoekx

  • Prima training, met bruikbare handvatten en persoonlijke feed-back. Een training voor alle collega-adviseurs.–Janna Kosters, adviseur

  • Praktisch, toepasbaar, intensief. Inspiratie om nog beter te adviseren en contact te maken met de opdrachtgever en mezelf.–Dianne van de Berg, adviseur

  • Praktisch, toepasbaar met veelheid aan technieken. Fijne ervaring , compleet en inspirerend. Nuttig was het rapport maken met of in de groep.–Roel van Dick, consultant

  • De training biedt structuren en instrumenten om alledaagse adviesgesprekken te herkaderen naar een ander niveau te tillen.–Jeroen Jacobs

  • Een indrukwekkende verkenning van de mogelijkheden van NLP in advisering.–Robert Bitter

  • De meerwaarde van ’Anders leren adviseren’ is de praktische en direct toepasbare benadering van een stimulerende en verhelderende omgang tussen adviseur en opdrachtgever. Maar zeker ook tussen mensen! Beeldend, vertellend, verhelderend, uitdagend en met een grote dosis humor.–José Albers

  • Leerzaam en direct praktisch toepasbaar, het gevarieerde aanbod met de nodige humor gebracht. Het bewustzijn in de belangrijkheid eh effectiviteit  van de balans tussen feminine en masculine toepassingen in communicatie.–Lia de Ridder, personeelsfunctionaris

De aanpak

In deze workshop reikt een organisatieadviseur met een veelzijdige praktijkervaring u een serie nieuwe NLP-instrumenten aan. U krijgt korte inleidingen, waarna u zelf aan de slag gaat. U begint dus meteen te werken met de verschillende gesprekstechnieken om de meerwaarde daarvan zichtbaar en voelbaar te maken. De workshop is zo opgezet, dat u deze nieuwe gereedschappen na het oefenen direct bij uw lopende opdrachten kunt inzetten. Daarmee kunt u zich onderscheiden van collega’s die alleen beschikken over de traditionele adviesvaardigheden.

Het programma

  • Probleemoplossende, perspectiefveranderende en persoonsontwikkelende adviezen geven. Welk type adviezen geef je wanneer?
  • De zeven standaard vooronderstellingen van uw cliënt verifiëren (de zeven valkuilen die elke adviseur dient te onderzoeken bij zijn cliënt).
  • Inzicht hoe u uw invloed in het krachtenveld kunt vergroten (beïnvloedingsanalyse).
  • Hypothetische vragen leren stellen om denkkaders te verruimen.
  • Het verbaal en non-verbaal afstemmen op de cliënt (demonstratie-video: ‘Hoe bouw ik een vertrouwensrelatie op?).
  • Waarnemingsposities wisselen rondom de vraagstelling van uw cliënt.
  • De hiërarchie van logische niveaus als instrument voor organisatiediagnose.
  • Criteriumgericht interviewen in de entreefase van het cliëntcontact.
  • Verbale judotechnieken om met weerstand om te gaan.
  • Oplossingsgerichte adviesvragen stellen om de oplossingsruimte te exploreren.
 

Offerte aanvragen