Train de trainer

trainers2   NLP opleiding   NLP cursus   Provocatief   MindSonar

Een NLP-scala aan kernvaardigheden

Je vergroot de impact van je training door aandacht voor groepsrapport, een positieve werksfeer, een krachtige state als trainer, een levendige presentatie, een constructieve interactie met de groep, en kwaliteitsbevorderende feedback. Deze en vele andere skills leer je aan de hand van – en als praktische voorbereiding op – een van je eerstvolgende trainingen.

 

Data, trainers en deelnamekosten

Data
2, 3 en 4 oktober 2014
Eerstvolgende data: 12, 13 en 14 februari 2015

Trainers
Lucas Derks en/of Anneke Durlinger
Meer informatie over de trainers

Bestemd voor
Geschikt voor  trainers en docenten in alle soorten en maten

Deelnamekosten
€ 800,– Inclusief koffie, thee, lunch en lesmateriaal

Waar vindt deze training plaats?
Conferentieoord de Poort, te Groesbeek 

Inschrijven Reserveren

 

Training als het vermenigvuldigen en versterken van competenties

In onze benadering is de persoon van de trainer het instrument om de trainee verder te brengen. Daarom is de centrale vraag in deze training: “Hoe kun je je impact als persoon vergroten?” Wij gaan ervan uit dat er een innerlijke wisselwerking is tussen
a. Identiteit (Wie ben ik als trainer?)
b. Overtuigingen (Waar geloof ik in?)
c. Gedrag (Wat doe ik met deze groep?).
Als die elementen met elkaar in harmonie zijn, als ze elkaar ondersteunen en versterken, dan nemen je daadkracht, je mildheid, je creativiteit en je stressbestendigheid toe. Vanuit een nieuw perspectief op jezelf kun je je trainees ook meenemen naar nieuwe bestemmingen.

In deze workshop staat het werken met de subjectieve ervaring van zowel de trainer als van de trainee centraal. Het doel van de trainers is immers dat hun trainees een toename in persoonlijke keuzemogelijkheden krijgen, die vervolgens meer gedragsvariatie, positievere emoties, een beter zelfbeeld en constructievere overtuigingen opleveren. Een vraag die daar mee samenhangt is: Welke visie op training leidt tot het gewenste resultaat? Hoe definieer je jouw training? Bijvoorbeeld: “Training is mensen die denken dat ze iets niet kunnen, veranderen in mensen die geloven dat ze het wel kunnen”. Of: “Training is mensen leren de dingen, die ze kunnen, beter te gebruiken”.

Speciale NLP-technieken voor trainers

Wij hebben een pakket speciale toepassingen van NLP ontwikkeld voor trainers en docenten. NLP wordt daarbij ingeschakeld om de trainer te helpen zijn of haar visie en betrokkenheid vorm te geven. Daarbij worden drie soorten technieken gebruikt:

  • NLP-technieken die zich richten op de innerlijke ervaring van de trainer en die daardoor invloed op de hele training hebben.
  • NLP-technieken die zich rechtstreeks richten op het contact met de groep als geheel.
  • NLP-technieken voor het omgaan met verschillende soorten reacties van deelnemers.

Werkwijze

Het programma voor de workshop is gericht op het verwerven van nuttige, in de praktijk direct toepasbare vaardigheden. Het oefenen staat centraal. Iedere deelnemer kiest een ‘doeltraining’, d.w.z. een training die z/hij binnenkort gaat geven. Deze training is de inhoudelijke focus voor alle oefeningen. Op die manier wordt een aardig deel van de geïnvesteerde tijd ‘terugverdiend’ in de vorm van een al gedeeltelijk voorbereide of verbeterde training

Programma

  • Nuttige NLP-vooronderstellingen voor trainers
  • Het starten van een training: kaders rapport en overzicht
  • Werken met kadermetaforen
  • De ideale innerlijke trainerstoestand
  • Een goede innerlijke weergave van de groep
  • Negen verschillende presentatievormen
  • Boeiend presenteren met behulp van de tekenfilmstrategie
  • Ordelijke ankers gebruiken voor heldere presentaties
  • Het geleid intern proces (GIP) in groepen
  • Het leertorenmodel; fasen in het leren
  • Een andere kijk op weerstand en omgaan daarmee
  • Flexibiliteit en state controle in interactie met de groep
  • Het gebruik van metaforen
  • Het ontwerpen en presenteren van oefeningen
  • Rolbestendigheid als trainer
  • Feedback sjabloon

Bovenstaande kwaliteiten leer je in te zetten bij de voorbereiding en de uitvoering van een van je eerstvolgende trainingen

Uit  ‘Gids voor de opleidingspraktijk’

Dit artikel van Jaap Hollander stamt weliswaar al uit 1997, maar het is nog steeds relevant (Klik hier voor het artikel)

Veel van de oorspronkelijk psychotherapeutisch georiënteerde NLP-technieken zijn ook in een training goed bruikbaar, doordat ze gestructureerd zijn en mikken op een zo snel mogelijk resultaat wat van belang is omdat je als trainer met veel mensen werkt, en je dus meestal per persoon minder tijd hebt. Neem bijvoorbeeld het NLP-principe van reframing (herkaderen). Dat is bedoeld om een nieuwe, positieve betekenis te geven aan problematische feiten en ervaringen (Bandler en Grinder, 1982). Een therapeut kan reframing gebruiken om een cliënt met een negatief zelfbeeld positiever over zichzelf te leren denken. Maar een trainer kan precies dezelfde methodiek gebruiken om weerstanden in een groep positief te benutten.

Eén van onze cursisten deed dat, toen wij op een ochtend een werkcollege organisatie-advies gaf aan een groep Hogeschoolstudenten. De ene helft zag het nut er niet van in, de andere helft leek redelijk geïnteresseerd. ‘Dit is een perfecte startsituatie’, sprak de docent opgewekt, ‘want dit is precies wat je zo vaak aantreft als je een bedrijf gaat reorganiseren. Een deel van de mensen is gemotiveerd en een deel ziet het nut er niet van in. We hebben de praktijk dus hier, op ditzelfde moment in de collegezaal! Hoe gaan we daar mee om?’ Op dat moment begon een groot deel van de ongemotiveerde helft belangstelling te krijgen voor het college. Een hindernis was in een ander kader geplaatst en een hulpbron geworden.

 

 

Heel nuttig, goede handvatten met nuttige oefeningen. Voor iedereen die traint, ook juist voor niet NLP-ers.–Heike Baltes, trainer

Op luchtige, humoristische en praktische wijze aandacht schenken aan 'de genen' en de handelswijze van de trainer. Veel handvatten meegekregen. –M. Pothast, Organisatieadviseur/Trainer

Ik kan mijn trainersskills direct en heel makkelijk verbeteren met een aantal inzichten die ik deze dagen heb opgedaan. –Sanka Smeets, docent

Inzicht in zeer veel aspecten van het trainerschap. Aanrader voor iedereen die met groepen mensen werkt. –Marlies de Wever, onderwijsadviseur

Leerzaam, afwisselend en prettige sfeer. In 3 dagen tijd worden veel facetten van wat trainen is belicht. Goede balans in theorie en oefenen.–Jolanda de Jong, coach

Inspirerend, praktisch, ik heb meer trainerstools, direct toepasbaar. Raad deze aan aan mijn collega's.–Wendy Bimbergen, trainer

Leerzaam, praktisch. Het leukste waren de metaforen en het modelleren. Een training waar je met verfrissend reportoire uitkomt. Ook al doe je dit werk al 20 jaar–F. Vlek, trainer/coach

Mooie demonstraties. Het heeft gezorgd dat ik kritisch naar mijn eigen training heb gekeken. Maar vooral weer geïnspireerd ben geraakt om het net anders te gaan doen.–J. Nabuurs, bedrijfsfysiotherapeut

Veel aangehaald, zeer goed bruikbaar voor mijn werk. De training heeft mij veel handreikingen gegeven die kan inzetten in mijn werk als onderwijs adviseur/ trainer. Vooral het ervaren en veel oefenen zorgt voor het gewenste effect. Super!–Charlotte

Een hele leerzame ervaring: ook een feest van herkenning. Veel innerlijke leerervaringen, anders denken. Aanbevolen aan collega-trainers–Els Kooij

Leuk, leerzaam, nuttig en toegepast. NLP voor trainers is een hele nuttige aanvulling op je tool box als trainer–Laurens Smit

Lucan en Anneke walk-en hun talk! Wat een kwaliteit. Tovenaars die een stukje van hun magie ontsluiten. Dank!!–Erik, Trainer

 

Inschrijven Reserveren

 

De training wordt gegeven door auteurs van deze boeken.

NLP voor trainers

development538x218 65x65   NLP opleiding   NLP cursus   Provocatief   MindSonar

NLP: De ontwikkeling

Artikel: NLP: De Ontwikkeling Auteur: Jos Ykema en Jan Stuyfzand Beschrijving: Volgens de wetenschapsfiloof Thomas Kuhn komen omwentelingen in een wetenschap vaak tot stand doordat mensen van buiten die wetenschap zich ermee gaan bemoeien. Je ziet dat bijvoorbeeld in de psychologie waar – do...

Lees meer

NLP voor trainers 65x65   NLP opleiding   NLP cursus   Provocatief   MindSonar

NLP voor trainers (Gids voor de opleidingspraktijk)

Artikel: NLP voor Trainers Auteur: Jaap Hollander Beschrijving: 1997. Gids voor de Opleidingspraktijk, Kluwer Bedrijfsinformatie. In dit hoofdstuk geeft Jaap Hollander een helder en vlot geschreven overzicht van allerlei dingen die trainers met NLP kunnen doen....

Lees meer

klas538x218 65x65   NLP opleiding   NLP cursus   Provocatief   MindSonar

Klik met de klas

Artikel: Klik met de klas Auteur: Roel Vijn Beschrijving: Modelleringsverslag Mastersopleiding 2005. Rond het startmoment van leeractiviteiten - zowel in het onderwijs als bij trainingen - zie je een tweedeling. Soms start een activiteit als het ware vanzelf en soms duurt het lang voor de “k...

Lees meer

interaction538x218 65x65   NLP opleiding   NLP cursus   Provocatief   MindSonar

Interactieve leervormen creeren

Artikel: Interactieve leervormen creeren Auteur: Arjan Lautenbach Beschrijving: Modelleringsverslag NLP-masterpractitionersopleiding 2008 "Bijna dagelijks denk ik na over nieuwe invullingen van programma’s voor opleidingen, trainingen, werkconferenties, et cetera. Daarbij zoek ik immer naar...

Lees meer

peace538x218 65x65   NLP opleiding   NLP cursus   Provocatief   MindSonar

Presenteren vanuit een energieveld van rust

Artikel: Presenteren Auteur: Remco Smits Beschrijving: Modelleringsproject Mastersopleiding 2004. Het doel van deze techniek is, dat je met behulp van deze techniek vanuit een energieveld van rust kan presenteren in ieder situatie. Door de techniek voel je meer rust, blijf je dichter bij je ze...

Lees meer


Naar boven
google-site-verification: googleea9c6df6e80f0f93.html