Motiveren voor verandering gemakkelijk?

NLP begint vaak met een doel. Wat wil iemand bereiken? Waar wil hij naartoe? Maar wat nu als iemand geen doelen heeft? Of als iemand weet dat hij ongezond of fout bezig is en in gewoontegedrag blijft hangen en niet in beweging komt in de richting die hij of zij wel op zou willen, wat dan? Of iemand is zich er niet van bewust. Of iemand wil wel, maar het lukt toch niet. In principe hebben we daar het voor contact altijd belangrijke “benieuwd zijn, ook naar de positieve intentie”, het “eerst afstemmen en dan leiden”, de metamodelvragen “wat houd jou tegen” en “wat zou er gebeuren als je wel/niet…?” en het contact maken met “het minder bewuste deel dat anders doet dan bewust gewenst” voor in NLP. Vooral het laatste vraagt om een cliënt die jou volgt en op zijn eigen innerlijk afstemt.

Wat als de cliënt dat niet doet? Dan heb je graag meer handvaten om het contact op gang te brengen. Zeker bij cliënten die als “ongemotiveerd” overkomen bij de meeste mensen. Hoe motiveer je juist die mensen om een stap te zetten?  Daarop is ‘Motivational Interviewing’ oftewel Motiverende Gespreksvoering gericht. De kunde en de kunst om in een gelijkwaardige dialoog verandertaal te ontlokken en te versterken met accurate empathie. Om zo bereidheid tot verandering en een succesvolle gedragsverandering te bevorderen.

U leert dit in deze driedaagse training.

 

Inschrijven Reserveren

 

Data
1, 2 en 23 juni 2018
Volgende mogelijkheid:
juni 2019

Werktijden
Alle dagen van 10.00 tot 17.30 uur

Trainers
Anne van Stralen
Meer informatie over de trainer
(bij voldoende deelnemers komen Sergio van der Pluijm en Gerard de Wit als gasttrainer)

Bestemd voor
Iedereen die in het werk effectiever én gemakkelijker wil leren motiveren en met weerstand omgaan.

Deelnamekosten
€ 735,– koffie, thee, lunch en lesmateriaal; exclusief onderstaande literatuur.
Het IEP is niet BTW-plichtig. U betaalt geen BTW.

Waar vindt de training plaats?
Hampshire Landgoedhotel De Holthurnsche Hof, te Berg en Dal

 

Verandertaal ontlokken werkt zelfmotiverend

Blaise Pascal zei het al: ‘Mensen veranderen niet door wat ze anderen horen zeggen, maar door wat ze zichzelf horen zeggen in reactie op anderen’ Voor exacte Pascal quote klik hier. Ook uit het wetenschappelijke onderzoek van de laatste 35 jaar blijkt dat het niet effectief is om mensen te overtuigen van de noodzaak tot gedragsverandering. Wat wel werkt is het ontlokken van zelfmotiverende uitspraken, ook wel ‘change-talk’ genoemd. Motiverende gespreksvoering is een gespreksvorm die het aanwezige veranderpotentieel in de cliënt activeert. Motiverende gespreksvoering is ‘gemakkelijk’ in die zin dat de verantwoordelijkheid blijft waar hij hoort: bij de cliënt. Je probeert niet ‘de roos uit de grond te trekken’, maar je schept de voorwaarden waaronder ze tot bloei kan komen. Daarnaast blijkt motiverende gespreksvoering bijzonder prettig te zijn voor degene die haar toepast: veel beoefenaars rapporteren grotere voldoening en minder vermoeidheid.

Bewezen effectief

Wereldwijd wordt motiverende gespreksvoering in steeds meer werkvelden toegepast: geestelijke en lichamelijke gezondheidszorg, verslavingshulpverlening, reclassering, jeugdhulpverlening, onderwijs, voorlichting, organisatieadvies, ontwikkelingshulp. Vooral in situaties waar mensen min of meer gedwongen zijn te veranderen, blijkt het zeer effectief te zijn om hun autonomie te respecteren en samen te onderzoeken welke veranderingen nodig, wenselijk en haalbaar zijn. Inmiddels zijn er honderden onderzoeken gedaan bij de meest uiteenlopende doelgroepen waarbij effectiviteit van deze interactiestijl aangetoond wordt, maar ook worden de specifieke interventies, de werkzame elementen op grond van onderzoek steeds verder verfijnd. Want het kan nog altijd beter. Motiverende gespreksvoering laat zich zeer goed combineren met andere methodieken.

Ambivalentie

Motiverende gespreksvoering gaat er van uit dat mensen, die voor een verandering staan,  per definitie ambivalent zijn: ze willen wel én niet veranderen. Die ambivalentie houdt mensen als het ware gevangen en voorkomt dat ze effectief in beweging komen. Motiverende gespreksvoering is er op gericht die ambivalentie ten opzichte van verandering te verkennen, te vergroten en op te lossen. Dit gebeurt door een veilige, oordeelsvrije ruimte te scheppen. Door heel geleidelijk iemands persoonlijke waarden en wensen af te zetten tegen het huidige gedrag, slaat langzaam maar zeker de balans door naar bereidheid tot verandering, de eerste stappen naar duurzaam gezond en/of constructief gedrag. Een voornemen is vaak niet genoeg. Een sterke motivatie en  een eigen plan, waar iemand zich aan kan en wil houden, helpt beter.

 

Inschrijven Reserveren

 

Vooronderstellingen

  • Ieder mens wil wel iets veranderen
  • Mensen willen veranderen en kunnen tegelijkertijd liever niet willen veranderen. Kortom: mensen zijn doorgaans ambivalent t.o.v. verandering.
  • Mensen veranderen niet door wat anderen zeggen, maar door wat zij zichzelf horen zeggen in reactie op anderen.
  • Als je de autonomie van de cliënt respecteert, kun je beter
  • Overtuigen werkt averechts.
  • Als iemand wel wil veranderen, maar er geen vertrouwen in heeft, gebeurt er niets.
  • Iemand onvoorwaardelijk accepteren zoals hij is, is helpend voor de ander.
  • Meebewegen met de weerstand is effectiever dan ‘de strijd aangaan’.
  • Uiteindelijk verandert alles en iedereen vanzelf….

Programma

In grote lijnen volgt het programma de vier processen van motiverende gespreksvoering: engageren (de relatie aangaan), focussen, verandertaal ontlokken en plannen.

Dat klinkt eenvoudig, en om het te doen is complexer dan het lijkt. U begint als het ware te jongleren met één bal en vervolgens komt er steeds een bal bij. Als u de eerste drie ballen in de lucht heeft, kunnen we spreken van motiverende gespreksvoering.

  • De eerste trainingsdag staat in het teken van de spirit van motiverende gespreksvoering. De processen engageren en focussen staan centraal. Ook zullen de vooronderstellingen en belangrijkste gesprekstechnieken, zoals het stellen van uitnodigende vragen, reflectief luisteren en bekrachtigen worden geoefend.
  • De tweede dag werken we aan het proces van ontlokken en versterken van verandertaal, verder uitdiepen van gesprekstechnieken en omgaan met weerstand.
  • De derde dag wordt het geleerde geïntegreerd, verdiepen we nog meer en komt het proces plannen aan bod. En de vertaalslag naar de praktijk van de deelnemers wordt gemaakt. Vandaar dat we vragen om na dag twee een gespreksopname te maken en mee te nemen naar deze derde dag.

De training wordt opgebouwd vanuit de principes van het op NLP en hersenonderzoek geïnspireerde ‘brain-friendly learning’. Dit houdt onder andere in dat plezier in het leren voorop staat en dat alle zintuigen aangesproken worden. Naast ‘role-play’ zal er ook ‘real-play’ zijn: dit houdt in dat we werken met veranderingen die we zelf graag willen aanbrengen in ons leven. Op deze manier kunnen deelnemers motiverende gespreksvoering niet alleen oefenen en observeren, maar ook aan den lijve ervaren, deze gespreksvoering en het effect op uw eigen leefstijl…

 

Literatuur:

We vragen u zich vooraf te verdiepen in de stof door het lezen van een van de onderstaande boeken of artikelen-serie.

Voor de studie bol en grondige lezer is er Motiverende Gespreksvoering, 3e editie, Mensen helpen veranderen van William Miller en Stephen Rollnick, Ekklesia 2014. ISBN 978 90 75569 704 (paperback)

Een heel goed alternatief is Motiverende Gespreksvoering voor sociaal agogisch werk, coachen bij gedragsverandering door M. van der Veen en F. Goijarts, BSL 2012, ISBN 978 90 313 9210 0

Ook de artikelen-serie ‘Makkelijk Mensen Motiveren’ in de bibliotheek op de IEP-site, zoekwoord ‘Pluijm’ is een aanrader!

 

Testimonials:

  • ’De training heeft me weer doen inzien hoe elk individu beschikt over autonomie en hoe belangrijk dit is dat dat erkend wordt en ingezet kan worden om tot verandering te komen .’–José Zomer, trainer/teamcoach.

  • ’In 3 dagen leren om verandertaal te herkennen en te ontlokken, in een veelzijdige training, waarin je ook leert om op een andere manier naar jezelf te kijken.’–Pearl Steger, docent/coach.

  • ’Geweldige eye-opener! Toolbox helpt om samenwerking tussen professional en cliënt leuker, prettiger en effectiever te maken.’–Dominique Paquaij, docent/coach.

    • ’Voor iedereen die direct of indirect als trainer werkt met mensen en gedragsverandering.’–Christel Klein Goldewijk, trainer.

    • ’Training erg aan te raden voor werkers in de mondzorg, nog onontgonnen terrein.’–Henk Bies, tandarts.

    • ’Een training die door gedegen inhoud en verrassende aanpak echt binnenkomt en beklijft.’–Jac Giesen, docent/trainer.

    • ’De training is een aanrader voor iedereen die gesprekken wil voeren op basis van gelijkwaardigheid, compassie en empathie. De training geeft een prima basis voor motiverende gespreksvoering en het behandeld de gehele bandbreedte.’–Chris van de Sanden.

    • ’Aanrader voor organisatie adviseurs. De training leert je te ontdekken wat vlak voor je voeten ligt, en dat op een respectvolle en behapbare wijze voor de ander vast te pakken en uit te bouwen.’–Jan Jacobs, adviseur.

    • ’Het gehele overzicht wat motiverende gespreksvoering kan inhouden en het effect ervan. Dat het zowel in korte als lange hulpverlening toepasbaar is. Ik raad het aan aan iedereen die enigszins met gedragsverandering te maken heeft.’–Maryse den Hollander, trainer/adviseur/coach.

    • ]
    • ’Het fijne aan deze training is dat de focus ligt op het zoeken en versterken van positieve aangrijpingspunten (vanuit het opbouwen van een relatie). Voor iedereen toepasbaar (en niet alleen gezondheidszorg).’–Gea van Oortmarssen, manager/coach.

    • ’De training is een aanrader voor allen die gesprekken voeren en een varandering -door de persoon zelf- wil bewerkstelligen, waardoor iets dat voorheen niet lukte, nu wel gaat lukken.’–Zwannie Jager, reïntegratiecoach.

    • ’Sergio is een echte handsontrainer. Je leert geen theorie maar een vaardigheid en je mag fouten maken. Hij is heel goed in feedback geven. ’–Alain Dankers, studieadviseur.

    • ’Zeer inspirerende en actieve training, waar ik direct in de praktijk mee kan gaan oefenen.’–Anneke Mondeel, reïntegratiecoach.

    • ’De training is een goede basis om in het werkveld in het echt te oefenen.’–Adrette Ocilia, verpleegkundige.

    • Bijzonder, afgestemd, spannend, nuttig en humor. Tijdens de 3-daagse heb ik in een veilige leeromgeving de theorie leren kennen en ermee kunnen oefenen, zowel privé als in mijnwerk kan ik hiermee verder.– Christina Brucks, beleidsmedewerker

    • Spannend, leerzaam en met veel humor, sprankelend, praktisch,eye-opener. Nuttig voor mijn collega’s.– Jaap van Bloppoel, arbeidsdeskundige

    • Leuk en leerzaam: een training die veel duidelijk maakt over waarom je soms niet verder kunt in gesprekken. – Margreet Stoop, trainer

    • Bruikbaar voor iedereen die wel eens in coachende situaties terechtkomt. Toepasbaar op jezelf. – Wouter van der Loon

    • Voor alle mensen die in de zorg werken zou deze training een verrijking zijn!– Bas van der Heyden

    • De training is voor alle niveaus nuttig. Ik zelf met weinig/geen communicatieve achtergrond kon het goed volgen. De training geeft een goede trigger om het te willen toepassen.– Mischa Boeijen

    • Ik zou dit willen adviseren aan collega jeugdhulpverleners, omdat deze aanpak beter werkt dan de huidige manier van werken.– Anne Jan Zandstra

    • Inspirerende methode waarbij ik als cursist ook verander en waarbij ik als individu en als therapeut in deze drie dagen gegroeid ben. – Astrid Schloss

    • Heel prettig, ontspannen, leerzaam en afwisselend. Nuttig was het oefenen zowel als cliënt als coach. Ik heb geleerd dat de MI-spirit en het werken vanuit empathie belangrijker zijn dan de regeltjes.– M. van de Kemp, trainer/coach

    • Leerzaam, afwisselend, interessant, inspirerend. Een goede combinatie van informatie, boeiende video's en oefening in diverse settingen. Deze training wil ik absoluut aanbevelen aan alle docenten/coaches/mentoren, vanwege de praktische, direct toepasbaare handvatten voor motiverende gespreksvoering.– Lolkje van der Kooi, docent

    • Leerzaam, met goede zorgvuldige opbouw van de lesstof. Sergio heeft het goed in de vingers en weet informatie, inspiratie en oefening goed af te wisselen.– Patrick van Aalst, docent

    • Top! Veel tijd voor genomen en alles is besproken. De video's kwamen het best binnen als in; de hele lading omvattend. Inhoud kwam goed over door juiste combinatie van overdracht en interactie. – Dirk de Vries, docent

     

    Inschrijven Reserveren

     
    Naar boven