Hoe coach je iemand die niets lijkt te willen?  En vind jij dat ook zo vermoeiend?
Leer op een prettige, ontspannen manier werken met clienten die ogenschijnlijk geen doelen hebben!
Op een gelijkwaardige manier ontlok je ‘verandertaal’
en die versterk je met empathie. Je laat de verantwoordelijkheid liggen waar hij hoort: bij de ander. 
Je geeft dat kleine vlammetje de kans om een stevig vuur te worden….
En ook mooi: je voelt meer voldoening en minder vermoeidheid.

Onderzoek van de laatste 35 jaar laat zien dat mensen zich niet laten overtuigen van de noodzaak tot verandering. Wat wel werkt is het ontlokken van ‘change-talk’. Met motiverende gespreksvoering activeer je het aanwezige veranderpotentieel. De verantwoordelijkheid blijft waar hij hoort: bij de cliënt. Je schept de voorwaarden waaronder de motivatie tot bloei kan komen. Motiverende gespreksvoering is prettig voor jou als coach: je ervaart meer voldoening en minder vermoeidheid.

Als mensen min of meer gedwongen zijn om te veranderen, dan is het juist belangrijk om hun autonomie te respecteren. Motiverende gespreksvoering gaat er van uit dat mensen, die voor een verandering staan,  per definitie ambivalent zijn: ze willen wel én niet veranderen. Jij schept voor hen een veilige, oordeelsvrije ruimte . Je zet heel geleidelijk waarden en wensen af tegen het huidige gedrag. Langzaam maar zeker slaat de balans door naar bereidheid tot verandering.

“Iets dat voorheen niet lukte, gaat nu wel lukken”

“Een aanrader voor iedereen die een verandering – door de persoon zelf – wil bewerkstelligen, waardoor iets dat voorheen niet lukte, nu wel gaat lukken.”

Zwannie Jager
Reïntegratiecoach

“Zowel privé als in mijn werk kan ik hiermee verder”

“Bijzonder, afgestemd, spannend, nuttig en humor. Ik heb in een veilige leeromgeving de theorie leren kennen en ermee kunnen oefenen. Zowel privé als in mijn werk kan ik hiermee verder.”

Christina Brucks
Beleidsmedewerker

“Spannend, leerzaam, humor, sprankelend, praktisch, eye-opener”

“Spannend, leerzaam en met veel humor, sprankelend, praktisch, eye-opener. Nuttig ook voor mijn collega’s.”

Jaap van Bloppoel
Arbeidsdeskundige

  • Inhoud
  • data, lokatie, kosten, e.d.
  • Trainer
  • Programma
  • lezen

Meer resultaat in minder tijd en met minder energie

Hoe je de ander zelf laat werken

De vier processen op weg naar gedragsverandering

Hoe je ‘de hakken uit het zand’ krijgt

Wat de grootste valkuil is voor coaches en andere professionals

Wat je vooral niet moet doen als de ander in de weerstand schiet

Wat de ander echt raakt en echt motiveert

Vier basisprocessen

Het programma behandelt de vier basisprocessen van de motiverende gespreksvoering: 
Engageren (de relatie aangaan)
Focussen
Verandertaal ontlokken
Plannen.

Je begint als het ware te jongleren met één bal en vervolgens komt er steeds een bal bij.
Als je de eerste drie ballen in de lucht hebt, kunnen we spreken van motiverende gespreksvoering.

“Deze aanpak werkt beter dan de huidige manier van werken.”

“Ik zou dit willen adviseren aan collega jeugdhulpverleners, omdat deze aanpak beter werkt dan de huidige manier van werken.”

Anne Jan Zandstra
Jeugdhulpverlener

“Praktische, direct toepasbare handvatten voor motiverende gespreksvoering”

“Leerzaam, afwisselend, interessant, inspirerend. Een goede combinatie van informatie, boeiende video’s en oefening in diverse settingen. Deze training wil ik absoluut aanbevelen aan alle docenten/coaches/mentoren, vanwege de praktische, direct toepasbare handvatten voor motiverende gespreksvoering.”

Lolkje van der Kooi
Docent

“Nieuwe inzichten. Verrassende uitkomsten.”

“Heel leerzaam. Nieuwe inzichten. Verrassende uitkomsten. Ik raad deze training aan aan iedereen die coacht/traint.”

Mijke v.d. Brom
Supervisor/Teamleider