Je volgende stap in het provocatief coachen: diagnostiek

Deze training is onderdeel van een serie eendaagse provocatieve trainingen. Zo zet je telkens een volgende stap, ook als je de volledige opleiding nog niet volgt. De trainingen zijn los van elkaar te volgen.

Deze keer gaan we aan de slag met diagnostiek. Het provocatieve coachen werkt het beste, als je je uitdagingen op belangrijke thema’s richt. Veel beginnende provocatieve coaches hebben de neiging om te ‘schieten op alles wat beweegt’. Niet alleen kost dat veel munitie, bovendien loop je het risico dat het wild aan de knallen went 😉 Dus snel een belangrijk thema vinden en daar op focussen met de provocatieve diagnostiek. Een soort diagnostiek die je ‘al doende’ toepast, d.w.z. terwijl je al provocatief aan het werk bent.

Wij zijn van plan om deze thema’s op de diagnostiekdag te behandelen:

  1. Vissen en bakken
  2. De motivatietest
  3. Eerste-zins-diagnostiek
  4. Relatietypen
  5. Levensfase-diagnostiek
 

Inschrijven Reserveren

 

1. Vissen en bakken

Frank Farrelly – de grondlegger van de provocatieve therapie – noemde dit ook wel: “Running up the flag and seeing if the client salutes it”. Je kaart vrij snel achter elkaar verschillende thema’s aan.  Dat is het “vissen” in het “vissen en bakken”. Daarbij let je goed op hoe de client reageert. Als de client nonverbaal tekenen van emotie laat zien, ga je op dat thema door. Dat is het “bakken” in het “vissen en bakken”. Het vissen en bakken doe je heel vaak in een provocatieve sessie,  maar in het begin van het gesprek speelt het een grote rol in de diagnostiek. De emoties van de client zijn het kompas van de coach. Het principe is simpel, maar de praktijk is niet altijd even gemakkelijk. Het vereist dat je ‘onprofessioneel’ van de hak op de tak durft te springen en inconsistent durft te zijn. Het vereist dat je goed blijft observeren. En vaak ook dat je op thema’s doorgaat die de client liever wil vermijden.

2. De motivatietest

De motivatietest houdt vooral in, dat je als coach in vele toonaarden en op verschillende manieren betoogt dat het probleem diet opgelost kan worden, ja sterker nog, dat het helemaal niet goed is om het probleem zelfs maar op te willen lossen. En het doel dat de client wil bereiken? Dat gaat alleen maar meer problemen geven. Niet alleen voor hemzelf, maar ook voor zijn omgeving en voor de maatschappij als geheel. De client moet vechten om zijn probleem ‘overeind te houden’ als probleem.

3. Eerste- zins- diagnostiek

Wat is het allereerste dat de client zegt over zijn probleem? Hoe had hij het heel anders kunnen zeggen? En wat betekent het dat hij het nu net zo zegt? Bovendien wordt die eerste zin op een bepaalde toon uitgeproken en gaat de client een bepaald soort contact aan met de coach. De provocatieve coach bestudeert bijvoorbeeld vaak zorgvuldig de ‘stoelendans’ die plaatsvindt als de client gaat zitten. Wat doet hij met zijn stoel? En hoe heeft dat alllemaal te maken met hoe hij er uit ziet en de kleding die hij draagt?

Coach: Wat is het probleem?

Client: Ja, wat dan bij mij opdoemt, is dat ik soms niet precies weet wat ik wil. (Hier valt het woord opdoemen op. Dat is een ongebruikelijk manier om te zeggen dat er iets bij je bovenkomt).

Coach: Opdoemen, opdoemen. Wat doemt er allemaal op? Je beste vriend is niet iemand die opdoemt. De tuinman doemt niet op. Die komt gewoon. Wat zijn dingen die opdoemen? Grote dreigingen doemen op. Donkere donderwolken doemen op aan een loodgrijze lucht. Bijna net zo grijs als dat colbertje dat jij aan hebt.

Client: Ja, dan denk ik meteen weer aan mijn gereformeerde achtergrond…

4. Relatietypen

Je kunt provoceren op de inhoud, maar je kunt ook provoceren op het soort relatie dat de client met je aangaat. In het provocatieve coachen onderscheiden we een aantal relatietypen die allemaal aan hun eigen provocatieve reactie gekoppeld worden.

Wij onderscheiden momenteel zes relatietypen:

  1. het zieke vogeltje en de verpleger
  2. de koningkeizer en de onderdaan
  3. de soul mates
  4. het pupilletje en de leraar
  5. de krenkeling en de strijdmakker
  6. de filosoof en zijn collega

Laten we het zieke vogeltje als voorbeeld nemen. Het zieke vogeltje is zielig, angstig en klein: een soort depressieve Calimero. Het leven is zoveel groter dan hij en een Mighty Mouse zal hij nooit worden. Hij zou ‘hanging on by his fingernails’ zijn, als zijn kleine nageltjes niet al in zijn vroege jeugd door een sadistische omgeving waren afgebroken. Nu smeekt hij om hulp, als hij zijn bloedige handjes trilled uitstrekt naar zijn Verlosser, de Coach, of de Therapeut. Een relatietype is een psychologische gietvorm: je voelt automatisch aan wat de andere helft is. Arm, arm diertje, dat wil ik graag voor je zorgen. Met mijn sterke armen bescherm ik je tegen de wolven en de kraaien. Ik maak een zacht warm bedje voor je in een oude schoenendoos….

Cliënt (bedroefd hoofdschuddend): “Het is zo jammer dat ik nooit de kans gehad heb om te zeggen wat ik voor hem voelde. Soms word ik midden in de nacht wakker en dan zie ik zijn gezicht. Hij was wel mijn vader, maar hij is nooit echt een vader voor mij geweest. Op een gegeven moment waren we wel dichter bij elkaar gekomen, maar toen was het eigenlijk al te laat. Toen was hij al ziek. Dat was een vreselijke tijd. Te meer omdat het toen met mij ook niet goed ging. Ellen was toen net bij mij weggelopen. Ik kon het wel begrijpen, want ik kon haar ook niet steunen….”

Coach (op dramatische toon): “Dat jou dat allemaal heeft moeten overkomen! Ik wil best een brief voor je schrijven, dat je arbeidsongeschikt bent en zo. Iemand die dat soort dingen door heeft moeten maken, kan die ooit nog werken? Als ik alleen al naar je kijk, dan zou ik je willen omarmen en al mijn liefde aan je willen geven. Maar ik weet dat het te laat is. Je bent verwond door het leven, daar is nu totaal niets meer aan te doen.”

Client: “Nou, dat er helemaal niets meer aan te doen is, dat vind ik nu ook weer niet. Ik heb vorige week wel….”

Coach (onderbreekt hem): “Zeg dat alsjeblieft niet! Het gaat me door merg en been! Ik vind het best heel moedig van je dat je er nog een beetje positief tegenaan wilt kijken, maar ik ben bang dat het toch weer op een teleurstelling uitloopt. Laten we nu kijken hoe ik je het beste kan helpen en ondersteunen.”

Cliënt: “Ja, wat ik wou zeggen is….”

Coach (onderbreekt hem weer): “Wacht even. Als ik het hele verhaal zo hoor, dan denk ik: Gerrit is voor het leven getekend. Zoiets hangt toch de rest van je leven als een molensteen om je nek? Kun je dan überhaupt nog verder? Kijk, je mag mij bijvoorbeeld best bellen als er iemand vervelend tegen je doet. Als ze geen begrip hebben voor je situatie. Dan zal ik wel uitleggen dat dat absoluut niet kan, met jouw voorgeschiedenis. Vertel nog eens iets meer over die hele moeilijke dingen die je hebt meegemaakt.”

Cliënt: “Ja, ik heb natuurlijk wel het een en ander meegemaakt. Mijn vader bijvoorbeeld….”

Coach: “Ben je er wel aan toe om over je vader te praten? Weet je het zeker? Er is zo enorm veel gebeurd. Laten we met iets lichters beginnen. Misschien moeten we het nog heel anders doen, dat ik bijvoorbeeld eerst iets over mijn ouders vertel. Dat kun je waarschijnlijk wel aan. Althans, dat hoop ik dan, dat we er op die manier over kunnen praten, want ik wil je niet nog meer belasten. Je hebt er niets aan, als je nu in deze gesprekken ook weer tegen een muur aanloopt.…”

Cliënt (zuchtend): “Ja luister, ik kan natuurlijk nog wel iets aan. Ik ben niet invalide of zo.”

Coach (enthousiast): “Dat vind ik de hele tijd al zo moedig van je! Dat je ondanks alles toch nog wilt vechten!”

6. Levensfase-diagnostiek

Elke levensfase heeft eigen problemen die speciaal in die levensfase veel voorkomen. Iemand van twintig maakt zich niet druk over zijn pensioen.  En een man op leeftijd zal geen keuzeprobleem  hebben als het gaat om wel of niet aan een gezin beginnen. Mensen van in de vijftig praten meer met elkaar over hun kwaaltjes en de meeste vrouwen van mid-dertig worden licht paniekerig als zij én geen partner hebben én geen kinderen. Net zo als iedereen oud wil worden, maar niemand het wil zijn. Van al deze leeftijdskennis kan de provocatieve coach handig gebruik maken. Iemand van in de vijftig die klaagt over vermoeidheid: “Ja, je leeft te lang’, ‘Je kunt al met vervroegd pensioen’, ‘Wat wil je ook als je je al 50 jaar uitslooft’, ‘Ik vind het al knap dat je het zo lang hebt volgehouden’ of: ‘You know that you’re over the hill, when the mind makes a promise that the body can’t fill’. Anders gezegd: leeftijdsdiagnostiek helpt bij het vissen en het bakken! Gezien al het materiaal dat we willen behandelen, is het niet zeker of we aan de leeftijdsdiagnostiek toekomen.

 

Inschrijven Reserveren

 

De provocatieve diagnostiek wordt uitgebreid beschreven in het boek ‘Succes is ook niet alles; Verder met provocatief coachen

Bestellen

 

Data, trainers en deelnamekosten

Datum
14 juni 2018

Trainers
Jeffrey Wijnberg en Jaap Hollander
Meer informatie over de trainers

Bestemd voor
Coaches, therapeuten, adviseurs, coachende managers e.d. die op zoek zijn naar meer lol in hun werk en die graag vrijer adem willen halen.
Deze workshop is bedoeld voor mensen die al een introductietraining provocatief coachen hebben gevolgd.

Deelnamekosten
€ 260,– Inclusief koffie, thee, lunch en lesmateriaal
Het IEP is niet BTW-plichtig. U betaalt geen BTW.

Waar vindt de training plaats?
Hampshire Landgoedhotel de Holthurnsche Hof te Berg en Dal

 

 

Bestellen

 

 Bestellen

 
  • Heel leerzaam. Nieuwe inzichten, verrassende uitkomsten. Ik raad deze training aan aan iedereen die coacht/traint.–Mijke v.d. Brom, Supervisor/Teamleider

  • Een frisse, nieuwe manier van coachen. Zeker een aanvulling op mijn palet.–Walter Nijenhuis, Docent communicatie

  • Super! Provocatief coachen lijkt me een noodzakelijke bouwsteen bij het coachen van mensen, om een proces versneld in beweging te brengen en mensen in hun kracht te brengen.–Meredith Vets, Coach/Trainer

  • Een waardevolle toevoeging voor mijn coachingstoolbox. Zowel geleerd als genoten.–Hanriette Ruigt, Hogeschool docent

  • Boeiend, lollig, scherp en waardevol. Vertrouwen op veerkracht en gaan voor de daadkracht van de cliënt.–Susan Blanker, Therapeut/Coach

  • Het is een manier van coachen die de nadruk legt op het creatieve in mensen en die zowel voor de cliënt als voor de coach veel plezier brengt.–Maria a.d. Stegge, Consultant/Coach

  • Ben heel enthousiast en geïnspireerd en zou deze training binnen mijn werksetting willen promoten t.b.v. collegae.–Petra Rosendahl, GZ Psycholoog

  • Helemaal leuk, zeer inspirerend, zinvol. Wat heb ik intens genoten in alle opzichten. Boeiend, leerzaam, zeer prikkelend en tevens ook verhelderend hoe je de mens tot inzicht kan brengen. Super!–M. v.d. Meer, Coach

  • Anders dan anders. Doorbreek de impasse met je cliënt.–Chantal Hoffmans, GZ-psycholoog

  • Wat is er nou beter dan om van de goeroes zelf de training te krijgen.–José Imlabla, Coach

  • Een theaterdag is hier niks bij. Ik heb zo gelachen en zoveel geleerd over met heel veel plezier, humor en diepgang een probleem relativeren en de cliënt zelf aan het werk zetten.–Marga Marcelis Coach/Therapeut

  • Inspirerend, leuk, praktisch. Een aanrader voor trainers en coaches die hun horizon willen verbreden.–DebbyVeeken, Trainer/Coach

  • Leuk en interessant voor psychologen die de klassieke opleiding hebben gehad, met alle restricties en beperkingen. Hier kun je als persoon meer jezelf zijn, al moet je ook wel een beetje een komiek zijn.–Ton Fontijn, Psycholoog

  • Prima aanvulling op de traditionele wijze van psychotherapie bedrijven. Een aanrader voor de traditionele psychologen, psychotherapeuten.–Marion Schellekens, Psycholoog/Therapeut

  • Heerlijk. Ik raad deze training aan, aan elke leidinggevende, om eens iets anders te proberen.–Jan Mol, Ambtenaar

  • Erg leuk en inspirerend. Een geweldige introductietraining, die veel humor combineert met vaardigheden.–Marjan Brethouwer, Afdelingsmanager

  • Schitterende kennismaking. Je lacht je rot en realiseert je steeds weer, dat je daar veel van geleerd hebt. PrachtigFrank Garten, Intercultureel consultant

  • Leuk en leerzaam. Ik ga dit in elk geval bij mijn collega’s promoten.–Sim Kef

  • Leerzaam en inspirerend. Voor het eerst ben ik als coach door een cliënt geholpen om de zaak duidelijk te krijgen.–Dirke van der Veen

  • De training was zeer inspirerend: ik kan niet wachten hoe ik het geleerde in de praktijk kan gaan inpassen en inzetten.–M. van de Ruit

  • Relativeren, dramatiseren van zaken die voor sommigen heel moeilijk zijn. Humor schept ruimte.–Aline Kramer

  • Ik raad deze training aan alle therapeuten aan.–Carla van Meurs

  • Inspirerend. Een aanrader voor heel ’hummend’ Nederland.–Mieke de Jong

  • Een echte eye-opener. Sterk zijn het respect voor de gecoachte en de humor. Ik ga het zeker nog meer toepassen in mijn praktijk.–A. Zoontjes, AL coaching en communicatie

  • Een verrijkende ervaring met humor. Het verschil tussen slepen en stoeien. Lachen mag, een traan ook. Nooit meer hetzelfde.–Ineke ter Steeg, Supervisor

  • Prima training met veel zelf oefenen. Whatever your coaching style is, try the opposite–Ruud Leyendekker, Interim manager

  • Erg leuk om mee te maken, heb nu inzicht in wat provocatief coachen inhoudt.Een andere manier om met problemen om te gaan, maar zeker zo effectief.–Paul Vetter, Ingenieur

  • Erg inspirerend met veel oefeningen. Een echte eye-opener. Aan te raden voor iedere docent, trainer en adviseur.–Mark Lentink, Docent/Adviseur

  • Dynamisch en verrassend. De mix humor, warmte en confrontatie maakt het provoceren krachtig.–Jacqueline Sweerts, Interim manager/Adviseur/Trainer/Coach

  • Informatief, nuttig, inspirerend met oefensessies. Voor iedereen die werkt op gebied van coaching en therapie.–Michel Warmerdam, Directeur

  • Ontspannen sfeer, met leuke demonstraties en oefeningen. Heel leerzaam!–Renée Bruystens, Trainer/Coach

  • Nuttig, leerzaam met leuke oefeningen en voorbeelden. Humorvol.– Arno Vloet, Coach

  • Leuk, leerzaam en veel humor. Inspirerend en veel handvaten, goed tempo ,veel interactie en effectief.–Lanny Olie, Werkbegeleider/Vertrouwenspersoon

  • Leerzaam, spannend, uitdagend. Goede combi theorie/zelf doen. Training is voor iedereen die wel eens een mens ontmoet en in staat is om serieus te lachen.–Jet Cox, Hrc

  • Ik wist niet dat deze manier zoveel plezier oplevert.–Kees Pastoor, Docent

  • Zelf oefenen nuttig, en mooi om de trainers aan het werk te zien. Ik geef het zeker door aan collega’s!–Tequila van den Boogaard, Psycholoog

  • Het respect, de warmte en de humor die voelbaar waren van de trainers. Dat humor en ontspanning zo nuttig kan zijn.Frans de Ruiter, Loopbaanadvisuer/Trainer

  • Heerlijk, relativerend, vrolijk, respectvol en goed bruikbaar. De ervaring opdoen dat trainen/coachen licht kan zijn. Op een goede manier geleerd dat je met provoceren sneller verder komt dan met de traditionele methode.–Yolanda Seeboldt, Adviseur/Loopbaanbegeleiding

  • Verfrissend, prikkelend, heerlijk gelachen. Het beste was om voorbeelden van gesprekken te zien en daarna zelf te oefenen. Met humor meer ontspannen cliënten benaderen, benoemen wat je anders alleen maar denkt. Mensen worden leuker!–Monique Breedveldt-Boer, Adviseur/Loopbaanbegeleiding

  • Een uitdaging met goede oefeningen. Een nieuw handvat!–Corine Rotshuizen, coach/docentbegeleider

  • Verfrissend, leerzaam, met leuke demonstraties en goede oefeningen. Ik heb gemerkt dat ik aan het einde van de dag een provocatieve houding kon aannemen en provocatieve vragen durfde te stellen.–Monique Roest, therapeut/activiteitenbegeleidster

  • Prettige frisse andere blik. Humor en dwarsheid zijn fijn confronterend. Smaakt naar meer.–Ramon Verwijst, trainer

  • Informatief, inspirerend, evolutionair, leerzaam met leuke demonstraties. Ik raad deze training iedereen aan. De technieken geven lucht en breken paden open voor nieuwe mogelijkheden van coachen en communiceren in het algemeen.–Louise Jenei, coach

Naar boven