De uitdagende stijl van helpen

Een frisse wind waait door de coachingswereld! Na twintig jaar knikken en hummen is ons vakgebied toe aan de uitdagende stijl van helpen! Met provocatief coachen komen ineens cliënten in beweging, die bij het traditionele coachen vast bleven zitten. Ineens zit uw moeilijkste cliënt te roepen dat hij wèl de moeite waard is, dat hij het wèl kan en dat hij het nu -#@¿¥N§! – écht gaat doen. Is dit een droom? Nee, dit is provocatief coachen in actie: “Als je wilt dat de ezel vooruitgaat, trek hem dan aan zijn staart.” De opleiding tot provocatief coach is een gedegen training. Er wordt veel gelachen en hij wordt gegeven door de grondleggers van het provocatieve coachen in Nederland.

 

Ik ben geïnteresseerd, bel meInschrijven ReserverenDownload brochure

 

Data, trainers en deelnamekosten

Data opleiding 2018
Blok 1: 8 en 9 februari 2018
Blok II: 29, 30 maart 2018
Blok III: 17, 18 mei 2018
Blok IV: 14, 15 juni 2018
Blok V: 6, 7 september 2018
Blok VI: 11, 12 oktober 2018
Blok VII: 22, 23 november 2018

Werktijden
Alle dagen van 10.00 tot 17.30 uur

Trainers
Jeffrey Wijnberg, Jaap Hollander, Anneke Meijer, Jeroen Stek en Phil Jeremiah
Meer informatie over de trainers

Bestemd voor
Coaches, therapeuten, supervisoren, adviseurs, leraren, psychologen, kinderpsychologen, verpleegkundigen en pedagogen die zich richten op de individuele cliënt en trainers die regelmatig ook individuele coaching geven.

Waar vindt de opleiding plaats?
De opleiding vindt plaats in Hampshire landgoedhotel De Holthurnsche Hof, Berg en Dal
Kijk voor goedkope overnachtingsadressen op: www.trivago.nl

Deelnamekosten
€ 3425,– Inclusief koffie, thee, lunch en syllabus.
Exclusief de boeken: ’Provocatief coachen, de basis’ (Jaap Hollander en Jeffrey Wijnberg) à € 19,95 en ’Succes is ook niet alles, verder met provocatief coachen’ (Jeffrey Wijnberg en Jaap Hollander) à € 19,95
Het IEP is niet BTW-plichtig, u betaalt geen BTW.

Voorwaarden voor deelname

  • U hebt een opleiding afgerond die relevant is voor uw werk als coach/therapeut (bijvoorbeeld: een therapieopleiding, studie psychologie, coachingsopleiding, NLP-practitioners of -mastersopleiding, maatschappelijk werk, etc.)
  • U werkt in een functie waarvan coachen/begeleiden/behandelen een officieel onderdeel is.
  • U hebt in totaal minimaal 40 cliënten/medewerkers/pupillen begeleid.
  • U hebt gedurende de opleiding steeds minimaal 3 cliënten met wie u provocatief kunt werken.

Hoe overtuig ik mijn leidinggevende?
U wilt graag meedoen aan de provocatieve jaaropleiding. En u wilt ook graag dat uw werk meebetaalt en u opleidingsdagen geeft. Hoe overtuigt u uw leidinggevende, dat dat een nuttige investering is?

Hier hebben wij een korte handleiding voor, compleet met een columns van Jeffrey Wijnberg: ‘De baas de baas’.

Hoe-overtuig-ik-Prov-500px-br

Download

 

Uitdaging, humor en contact

De provocatieve coach gaat uit van totaal andere principes dan de traditionele coach en gebruikt daarom ook totaal andere methoden. Als de traditionele coach qua archetype de oude wijze man (m/v) is, dan is de provocatieve coach de nar. De provocatieve coach zegt dingen die niemand anders zegt, zeker een hulpverlener niet. De provocatieve coach heeft een basishouding van acceptatie en waardering. Maar binnen dat kader daagt hij de cliënt uit door diens zwakke punten tot in het belachelijke uit te vergroten, door absurde verklaringen en onhaalbare oplossingen aan te dragen, door allerlei ongunstige stereotypen en vooroordelen te gebruiken, door het non-verbale gedrag van de cliënt op clowneske wijze te spiegelen, door de structuur volledig te vergeten, door in te gaan op de onderwerpen die de cliënt wil vermijden, door de draad kwijt te raken, door af te dwalen, enzovoort, enzovoort. Dit is zo anders is dan wat er meestal gebeurt, dat de provocatieve coach cliënten verder kan helpen die niet goed gedijen op het reguliere dieet van steun, zelfreflectie en advies.

 

Ik ben geïnteresseerd, bel meInschrijven ReserverenDownload brochure

 

 


 

De ezel aan zijn staart trekken

Als je de ezel vooruit wilt helpen, trek hem dan aan zijn staart. Provocatief coachen gaat er van uit dat lachen over je problemen een prima medicijn is, dat zijwegen naar de kern leiden en dat mensen veerkrachtiger zijn dan je denkt. Het wordt moeilijker voor de cliënt om zijn belemmerende overtuigingen en zijn negatieve zelfbeeld nog serieus te nemen. Door zich assertief tegen de coach te verdedigen leert de cliënt om voor zichzelf op te komen, om zichzelf realistischer te bekijken en om genegenheid en waardering te uiten. Provocatief coachen is gebaseerd op de provocatieve therapie die Frank Farrelly in de afgelopen veertig jaar heeft ontwikkeld. De provocatieve communicatiestijl wordt gekenmerkt door een combinatie van:

  • Contact
    Liefdevolle betrokkenheid en waardering voor het unieke in de mens tegenover je.
  • Humor
    Werken aan serieuze en soms zware thema’s, vanuit een vrolijke, relativerende vaak zelfs hilarische gevoelstoestand.
  • Uitdaging
    Het actief uitdagen van de doelen, de overtuigingen en de gedragingen van de client.

De provocatieve stijl stimuleert de cliënt vaak opvallend snel tot het ontwikkelen van

  • Zelfwaardering en het verdedigen van de eigen identiteit en waarden.
  • Een meer realistische kijk op de psychosociale werkelijkheid.
  • Assertiviteit en zelfverdediging.
  • Het uiten van genegenheid en waardering.
  • Contact aangaan.
  • Verantwoordelijkheid nemen.
  • Doorwerkende reacties: vaak blijft de cliënt nog lange tijd bezig met wat er in de sessie is gebeurd en kunnen er nog dagen later ineens ‘kwartjes vallen’.

Een voorbeeld: alibicoaching

Coach: Zo, mijnheer Jansen, ik ben onderhand wel benieuwd wie u naar mij toegestuurd heeft. De bedrijfsarts, de huisarts, de familie of uw vrouw?
Cliënt (lacht): Ach ja, eigenlijk allemaal wel… Er wordt steeds maar gezeurd dat ik met iemand moet praten.
Coach: Ja, ik ken dat. En dat terwijl u wel wat beters te doen heeft (coach kijkt op zijn horloge).
Cliënt: Ja, zeg dat wel…. Maar sommige dingen moeten dan even, hè?
Coach: Ja, ik vind het prima. U kunt gewoon tegen het thuisfront zeggen dat u zich gemeld hebt en dat ik geen reden zie om u hier terug te laten komen.
Cliënt: (verbaasd) Hoezo niet? Hoe weet u dat zo snel?
Coach: Tja, ervaring, hè. U bent toch geen type dat een emotionele probleem heeft? En zeker niet een man die aan zijn ziel wil laten sleutelen omdat hij het leven niet aankan of zo?
Cliënt: Nee, precies! Ik ben gewoon de laatste tijd een beetje moe, meer niet.
Coach: Nou, dan noteer ik dat toch gewoon: ‘Is een beetje moe, verder geen problemen’
Cliënt: Ben ik dan klaar?
Coach: Ja, wat mij betreft wel. Meestal komen hier mensen die gebukt gaan onder zorgen en conflicten, maar daar zie ik u niet voor aan.
Cliënt: Nou, er zijn wel conflicten op het werk, maar ja, waar niet hè?
Coach: Precies, en u staat toch wel sterk genoeg in uw schoenen om dat zelf op te lossen, of niet dan?
Cliënt (aarzelend): Meestal wel, maar misschien – nu ik hier toch ben – kan ik u iets voorleggen, gewoon om uw mening te horen.
Coach: Mijn mening? Tja, dat weet ik niet hoor, voordat ik mijn mening geef, stel ik altijd persoonlijke vragen en dan zit ik toch weer in uw ziel te roeren. Ik weet niet of u daar op zit te wachten…
Cliënt: Nou, ik wil het er toch op wagen.
Coach (zucht): Tja, u moet het zelf weten.

In dit voorbeeld ziet u hoe de cliënt in enkele minuten 180 graden draait m.b.t. zijn motivatie. U kunt zich misschien goed voorstellen hoe anders dit had kunnen lopen, als de coach had geprobeerd om deze cliënt rechtstreeks te motiveren, bijvoorbeeld door alle voordelen van coaching uit te leggen.

De opleiding

De opleiding provocatief coachen is een goed gestructureerde en uitgekristalliseerde training, die voor het grootste deel wordt gegeven door de Nederlandse grondleggers van de provocatieve stijl: Jaap Hollander en Jeffrey Wijnberg. Zij worden bijgestaan door Anneke Meijer (betrokken bij de provocatieve stijl vanaf het eerste uur), Phil Jeremiah (de Welshman met de steen in zijn schoen) en Jeroen Stek (die uw dramatische kwaliteiten opvijzelt). De opleiding begint weer in februari. Dit is de enige opleiding provocatief coachen die in 2017 in Nederland door deze trainers wordt gegeven.
De opleiding is opgebouwd uit 14 trainingsdagen die ieder hun eigen hoofdthema hebben, zoals ‘Starter kit’, Creativiteit’, Diagnostiek’, Basishouding’, e.d. Het programma wordt overigens voortdurend gewijzigd op basis van praktijkervaring en wat er in de opleidingsgroep gebeurt. De onderstaande lijst is dus vooral een eerste aanzet. De oefeningen worden steeds afgewisseld met live demonstraties met de deelnemers in de rol van cliënt.

 

Ik ben geïnteresseerd, bel meInschrijven ReserverenDownload brochure

 

Tweede jaar
Als u het eerste jaar hebt afgerond kunt u een tweede jaar provocatief coachen/therapie volgen. Dit is een optie, geen eis. Het eerste jaar is een afgerond geheel en als u aan de voorwaarden voldoet ontvangt u een certificaat ‘Provocatief Coach’. Het tweede jaar is bedoeld voor provocatieve ‘die hards’ die het provocatieve coachen een centraal stellen in hun werk.

Thema’s en vaardigheden in deze opleiding

    1. Vooronderstellingen: Waar de provocatieve coach van uitgaat.
    2. Onderliggende doelen: Wat de provocatieve coach wil oproepen.
    3. Veranderingsmechanismen: Waarom provocatief coachen werkt.
    4. Ethiek: goed en slecht in het provocatieve coachen.
    5. De provocatieve starter kit: een compact model om mee te beginnen.
    6. Omringend kader: ik daag je wel uit, maar ik toch sta achter je.
    7. Eerste indruk: provocatief inspelen op de eerste indruk, je eigen eerste reactie op de ander.
    8. Je eigen impulsen vertrouwen: Begeleiders verdringen de impulsen die zij hebben t.o.v. de ander. Vertrouw ze en zet ze in.
    9. Probleem internaliseren: Maar wat is dan het probleem met jouw reactie?
    10. Bijnaam geven: een ‘running joke’ in de coaching.
    11. De ‘Doe-het-nog-wat meer’-matrix: 20 manieren om de cliënt te laten verdedigen dat het echt een probleem is en dat hij het echt wil oplossen.
    12. Vissen en bakken: Thema’s uitproberen tot iets raakt.
    13. Strak en simpel: De cliënt stimuleren om het kort en bondig te brengen.
    14. De Farrellyfactoren: 53 communicatiepatronen die de grondlegger van de provocatieve therapie, Frank Farrelly gebruikt.
    15. De gestuurde cliënt: Provocatief omgaan met cliënten die zelf niets willen.
    16. Belachelijke oplossingen en absurde verklaringen.
    17. Eerste-zinsdiagnostiek: Vaak is de eerste zin uitermate onthullend.
    18. Onderliggende angst en onderliggend verlangen: Wat ligt er onder de reacties van de cliënt?
    19. De provocatieve kernspeurder: Het terugkerende patroon.
    20. Levensfasediagnostiek: Iedere levensfase kent haar eigen problemen.
    21. Extreem non-verbaal spiegelen: De cliënt een lachspiegel voorhouden.
    22. De provocatieve intake: Ook de praktische informatie kan al op een provocatieve manier worden verzameld.
    23. Stammenwijsheid: Wat er mis is met mannen (volgens de vrouwen) en wat er mis is met vrouwen (volgens de mannen)?
    24. Estafettesupervisie: De sessie wordt onderbroken, besproken en door een volgende deelnemer overgenomen.
    25. Emotielijst: Vanuit verschillende gevoelstoestanden geef je als coach automatisch heel verschillende uitdagingen.
    26. Helper shaker: De provocatieve coach die zijn cliënt rechtstreeks probeert te helpen wordt grondig door elkaar geschud.
    27. Relatietypes: Welk type relatie gaat de cliënt met u aan? En hoe kunt u daar op (i.p.v. op de inhoud) provoceren?
    28. Improvisatietheater: oefeningen ontleend aan de theatersport.
    29. Provocatieve groepstherapie.
    30. De basishouding: warmte plus humor plus uitdaging.
    31. “Je neemt me niet serieus!”: vijf manieren om daar mee om te gaan.
    32. Monothematisch werken: een provocatieve interventie uitwerken, dramatiseren en doorzetten.
    33. Zijpaden: schijnbaar irrelevante zijpaden bewandelen zodat de cliënt de sessie gaat structureren.
    34. Typecasting: eigen sociale associaties (‘Je doet me denken aan…’) uitwerken tot provocatieve interventies.
    35. De provocatieve klaagimplosie: provocatief omgaan met cliënten die te veel klagen.
    36. Reageren op trauma’s: congruent reageren op het trauma en (mits passend) provocatief reageren op hoe de cliënt daarmee omgaat.

Testimonials

  • ’Provocatief coachen is snel en effectief. Er wordt veel gelachen. Het is leuk voor de cliënt en de therapeut.’–Tanja Broekman, GZ psycholoog.

  • ’De lach spiegel werkt vaak het best. Neem de ander, en vooral jezelf, niet al(tijd) te serieus. Alle ‘problemen’ zijn universeel.’–Frans Tobi, marine officier.

  • ’Ik raad deze training aan aan iedereen die met mensen omgaat. Het is ontzettend effectief om je gedrag te verbreden.’–Manja Eijzenbach, jeugdbeschermer.

  • ’Deze training heeft me geleerd ook totaal ongemotiveerde jongeren naar de therapiezaal krijgen, door juist wat te doen wat ze niet verwachten.’–Charlotte Bohncke, psychomotorisch therapeut.

  • ’Deze training leert je op een geheel andere en misschien daardoor wel een geheel eigen manier coachen, het geeft zelfvertrouwen, biedt inzicht en uitdaging aan zowel anderen als zeker ook jezelf!’–Miriam Kusters, psycholoog.

  • ’Een onderdompeling in een frisse manier van denken. Hier is volgens mij enorm veel behoefte aan in de hulpverlening. Ook erg goed te gebruiken in het café. Een geweldig jaar gehad, mijn denken is gereset.’–Willem Beekhuizen, docent.

  • ’In mijn basishouding als therapeut ben ik veel vrijer geworden. ‘Moeilijke cliënten’ zijn nu ‘uitdagende’ cliënten geworden.’–Nellie Fassaert-de Volder, ergotherapeut.

  • ’Steviger in het ingaan op de kern van het probleem. Luchtiger, omdat ik meer humor en associatie durf toe te laten in mijn coaching. Durf ook bij lastige problematiek sneller zelf te sleutelen..’–Rik Lips, docent.

  • ’Denk je bij jezelf: Hoe kan ik deze cliënt nog wakker schudden? Ik heb alles geprobeerd. Ga dan naar Jaap en Jeffrey om te leren hoe jij je cliënten provocatief met liefde en warmte de oren kunt wassen.’–Yolande Henskens, coach.

  • ’Ik raad hem aan bij collega’s in het voortgezet onderwijs. Er zit een prachtige technieken bij om in te zetten in gesprekken met “pubers” en ook met hun ouders (die vaak boos en ontevreden zijn).’–Marieke Duiken, zorgcoördinator.

  • ’Meer vrijheid om te zeggen wat je denkt, betere band aan te gaan. Sneller resultaat, eerder tot de kern.’–Klaas Moll, sociaal psychiatrisch verpleegkundige.

  • ’Ik durf veel meer te doen in de hulpverlening. Heb geleerd om op de tenen (die lange van de cliënt) te gaan staan en daar zelf niet anders van te worden. Om zelf even lekker door te dubben. Het heeft mij héél goed geholpen in moeilijke dingen bespreekbaar te maken, meer ballen te tonen. Ik vind dit heel goed voor de hulpverlening die vaak veel te soft is en te voorzichtig met cliënten omgaat.’–Leticia Teunissen, gezinshulpverleenster.

  • Met provocatief coachen komt er beweging die op de congruente manier niet altijd mogelijk is. Het brengt iets onomkeerbaars op gang.'–Els van Steijn, Trainer en coach

  • 'Eindelijk een techniek die vernieuwend is en die werkt.'–Remko Hendrikse, Trainer/coach

  • '.... een geweldige manier om weer lol in je werk te hebben, die nog effect heeft ook!'–Naima Trouk, Casemanager GGZE

  • 'Heerlijk om met energie uit een sessie te komen i.p.v. zonder. Goed om kennis te maken met de humoristisch-uitdagende kant van het hulpverlenen.'–Arlette Reijnen, Vaktherapeut Beeldend

Accreditaties

Voor 2016 gelden de volgende accreditaties. De genoemde punten bij accreditaties die aangevraagd zijn, zijn de punten zoals deze in het verleden zijn toegekend.

  • NIP
    Het Nederlands Instituut voor Psychologen heeft de opleiding provocatief coachen in 2016 geaccrediteerd voor 78 punten, nr. 157625-339842. Uiteraard geldt dit alleen voor psychologen die lid zijn van het NIP. Accreditatie voor 2017 is aangevraagd.
  • Registerplein
    Deelname aan de Opleiding provocatief coachen 2016 levert 10,95 registerpunten op voor de vrije ruimte -in het kader van de beroepsregistratie van maatschappelijk werkers, jeugdzorgwerkers en sociaal agogen. Accreditatie voor 2017 is aangevraagd.
  • NOBCO
    De NOBCO heeft eerder 28 PE punten toegekend aan de opleiding. Accreditatie voor 2017 is aangevraagd
  • NBVH
    De NBVH heeft de opleiding geaccrediteerd voor 84 punten.

Tijdsinvestering, literatuur, etc.

  • Trainingsdagen: 14 dagen.
  • Oefengroepsbijeenkomsten: 3 dagen (6 dagdelen).
  • Literatuurstudie: 2 dagen (schatting).
  • Totaal: 19 dagen.

Verplichte literatuur

  • ’Provocatief coachen, de basis’ (Jaap Hollander en Jeffrey Wijnberg) à € 19,95
  • ’Succes is ook niet alles, verder met provocatief coachen’ (Jeffrey Wijnberg en Jaap Hollander) à € 19,95
  • Syllabus opleiding provocatief coachen IEP
  • De boeken dient u zelf aan te schaffen. De syllabus ligt bij de start van de opleiding voor u klaar.

Certificaat van deelname
Het eerste jaar van de opleiding wordt afgerond met een certificaat van deelname.
Voor het certificaat dient u aan de volgende eisen te voldoen:

  • Minimaal 13 dagen aanwezigheid (maximaal 1 trainingsdag gemist hebben).
  • Een lijst inleveren met 10 gevalsbeschrijvingen van provocatieve coachingstrajecten of – sessies met 10 verschillende cliënten.
  • Minimaal 1 keer cliënt geweest zijn tijdens een demonstratie gedurende de opleiding.
 

Ik ben geïnteresseerd, bel meInschrijven ReserverenDownload brochure

 

Naar boven