Het paard weet de weg… geldt ook voor kinderen

Kinderen melden zichzelf zelden aan voor therapie of coaching. Dat doen meestal hun ouders. Soms uit zichzelf, soms omdat anderen (b.v. leerkrachten) vinden dat hulp/verandering nodig is. Daarbij hebben die volwassenen dan ook nog wel eens de neiging te denken dat zij het weten: dat wat dit kind belemmert, dat wat dit kind nodig heeft. Onderstaand […]

Verder lezen

Casus Janneke Swank: Blind vertrouwen

Elementen: werken met klant wiens ogen niet zien (blind); auditieve swish; “Weet je wat een gedachte is”; “Hoe weet je lijf dat het ..(gevoel) spanning moet maken?”; “Hoe weet jij dat je daarna denkt?” Het eerste telefonische contact gebruikte hij om al heel wat te vertellen over zijn probleem en zo hoorde ik dat hij gepest […]

Verder lezen

Column Guus Hustinx: Het lapmiddelen patroon

Het lapmiddelen patroon: praktijk, theorie en handvatten Een medewerker komt met een probleem. Je hebt het druk, dus je helpt hem snel inhoudelijk verder. Snel, dus tijdwinst. Zo gaat dat keer op keer, want je hebt het altijd druk. Wat blijkt: de medewerker gaat steeds vaker een beroep op jou doen. Hij wordt steeds afhankelijker […]

Verder lezen

Casus Janneke Swank: de gevarendriehoek

Elementen: metamodelvragen tbv doel binnen eigen controle; voor-beeld; losmaken emotionele banden oefening. Na het maken van rapport leren we in de practitionersopleiding ‘doelen stellen’ en die doelen moeten voldoen aan de vijf vormvoorwaarden. Als dat het geval is, is de kans heel groot dat men het doel bereikt. De vormvoorwaarde ‘binnen eigen controle’ zorgt nogal eens […]

Verder lezen

Verslag provocatieve sessie: verlichte goeroe

Verslag van provocatieve sessie door coach Ellen Leijdekkers Maaike is een vrouw die trainingen geeft bij een groot trainings-advies bureau en nu meer acquisitie moet doen, dan voorgaande jaren. En ze vindt acquisitie niet leuk en het lukt haar ook niet altijd om klant binnen te halen. Maaike is van middelbare leeftijd, en kijkt en […]

Verder lezen

Column Guus: Iedereen doet het

Hoe ‘waardenvrij’ kun je als NLP begeleider en coach werken? Wat te doen als je met strafbare feiten wordt geconfronteerd? Hoe ga je om met de dilemma’s die zich dan voordoen? Wat is ethisch handelen in een dergelijke situatie? En hoe helpt NLP je daarbij? Door Guus Hustinx De Casus We worden gevraagd door de […]

Verder lezen

Donsveertje

DONSVEERTJE © Reinalda Kerseboom (uit: Vertel mij wat, kinderen helpen met verhalen) Dit verhaal is geschreven voor een negenjarig meisje. Zij werd door haar school naar mij verwezen vanwege slechte schoolprestaties en zeer onecht, lastig gedrag. De school dacht eigenlijk meer aan naschoolse opvang of zelfs uithuisplaatsing. Het levensverhaal: Haar ouders zijn gescheiden. Beiden wonen […]

Verder lezen

Stille grijze muis

Verslag van een provocatieve sessie met coach Hanny Post. Aanmeldingsprobleem: Karlijn (meisje, 16) voelt zich verlegen en onzeker in een groep mensen die ze niet zo goed kent. Dat vindt ze vervelend. Ze heeft naast haar studie een bijbaantje in een revalidatiecentrum waar ze het transport van patiënten verzorgt. Tijdens de pauzes wil ze graag […]

Verder lezen

Metafoor Reinalda: Vuurtje Vuurvlinder

‘Een geschenk uit de natuur……’ De afgelopen weken was het een drukte van jewelste in onze tuin. Toen de vruchten van de oude suikerpeer rijp begonnen te worden vlogen vlinders af en aan. Ik kon er nauwelijks genoeg van krijgen. Het leidde mij ook wat af van de vele zorgen die ik me om zieke […]

Verder lezen

Casus Janneke Swank: Afscheid nemen

Elementen: communiceren met een deel tbv afscheid van een ‘orgaan’; angst als signaal; herademing opstarten; onbewuste laten spreken; positieve intentie; Sandra droeg een bril waarvan één glas afgeplakt was. Met het andere oog wijd open vertelde ze de geschiedenis van het verborgen oog. Kort en bondig, in grote lijnen, vanaf de geboorte tot nu, zoals ze […]

Verder lezen