Onderwijzen in het licht van Metaprogamma’s

Onderstaand artikel (nog niet eerder gepubliceerd) beoogt de lezer te inspireren om door het filter van metaprogramma’s naar onderwijzen te kijken. De meeste recente ontwikkelingen in het onderwijs zijn hierin niet meegenomen. Aan de hand van onder andere de theorie van het Adaptief onderwijs wordt de functionaliteit van inzicht in en werken met metaprogramma’s toeglicht. […]

Verder lezen

Modelleringsverslag: Het houden van een amusante speech

Door Loes Kusters De reden dat ik dit gemodelleerd heb is dat ik heel erg veel bewondering heb voor mensen die op een ontspannen en ludieke wijze een speech kunnen houden. Ik zou dat zelf ook graag willen kunnen, omdat je hiermee iets moois kunt betekenen voor iemand, omdat je kunt bijdragen aan de feestvreugde. […]

Verder lezen

15 Zelfzorg-tips voor mensenwerkers

Houd je zaag scherp – Stephen Covey Voor een timmerman is het helder. Houd je gereedschap in goede conditie en je weet dat je efficiënter werkt en goed resultaat levert. Maar als ‘mensenwerker’ is het minder helder, want jij bent je gereedschap. Of je nu coach bent, trainer, docent, manager of hulpverlener: als jij niet […]

Verder lezen

Column Guus Hustinx: NS en Prorail ‘onbedoelde tegenstrevers’

Sinds de splitsing van de Nederlandse Spoorwegen in NS Reizigers en Prorail staan deze voormalige collega-onderdelen als tegenstanders tegenover elkaar. Als nuchtere buitenstaander is makkelijk te zien dat dat niet in het belang is van de reiziger. Ook kunnen we constateren dat NS en Prorail tegen wil en dank tot elkaar veroordeeld zijn. Beiden hebben […]

Verder lezen

Kinderen helpen rouwen

De zwanen van het Zwanenmeer Dit verhaal is gemaakt door Reinalda Kerseboom met hulp van Annette Nolen en Inge van der Heijden voor kinderen die een broertje of zusje hebben verloren aan de dood en wiens ouders daarna zijn gescheiden. Het verhaal is geïnspireerd door het boek ‘Herbergen van verlies’ van Riet Fiddelaers en Sabine […]

Verder lezen

Column van Guus Hustinx: Gevangen in dominantie en afhankelijkheid

Hij zou de aftrap doen bij de start van de teamtraining voor zijn MT. De directeur eindigde zijn praatje met: ‘Weet dat je hier niet zit op eigen kracht, maar omdat ik jullie uitverkoren heb’. Het was het begin van een bijzondere training. Het statement van de directeur bleek later de vinger op de zere […]

Verder lezen

Zie je wel, het lukt weer niet: verslag van een provocatieve sessie

Provocatieve sessie van Yolande Henskens   Gegevens cliënt:Jongen van 10 jaar met een laag zelfbeeld met een hoge intelligentie. Hij wordt op school gepest en blijft zeggen dat hij niks kan. Hij “ondertitelt” zijn eigen acties steeds met negatieve opmerkingen, zoals “Zie je wel, het lukt weer niet”, “ Wat ben ik toch een sukkel” […]

Verder lezen

Opgroeien met een afwezige vader

Een paar keer per jaar geef ik een masterclass over het schrijven van hulpbronverhalen op maat. De belofte daarbij is dat iedere deelnemer met een eigen verhaal, in ieder geval in concept, naar huis gaat. Ik ben immers overtuigd dat als ik het kan,  jij het ook kunt leren! En ik zie het als mijn missie […]

Verder lezen
NLP opleidingen in Nijmegen

Ratiootje: verslag van een provocatieve sessie

Coachingstraject 10 Vrouw 37 jaar woonachtig met haar man en twee zoons van 14 en 16 jaar. Ze werkt als orthopedagoog en klinisch psycholoog in een instelling voor moeilijk opvoedbare jongeren. Bijnaam: Ratiootje. Ze doet en organiseert alles met haar verstand. Ze vindt dit niet leuk om te horen, het irriteert haar want ze wil […]

Verder lezen

Casus Janneke Swank: Ik denk liever aan een tovervoetbal…

Elementen: werken met jongens van 9 en 11, uitleg gedachten “weet jij wat dat zijn?”, auditieve en visuele swish oefeningen, nare gedachten en beelden veranderen. Tante Dora had gebeld. Of ik plaats had voor haar neefjes, twee broertjes, die moeite hadden met slapen, omdat ze bang waren. Ja, ze hadden nogal wat meegemaakt en bij haar […]

Verder lezen