Artikel:Boekbespreking Handboek voor Trainers

Beschrijving: Recensie over het boek “Handboek voor Trainers” van Anneke Durlinger-van der Horst

==============================

Boekbespreking: Handboek voor trainers – Anneke Durlinger
Mediawerf: ISBN 978 94 90463 13 7

Reinalda Kerseboom
info@despeltherapeut.nl

in grote, ‘handgeschreven’, letters op de cover. Hetgeen meteen suggereert dat het hier om handwerk en dus vakwerk gaat. Een paar van mijn zintuigen registreren verder: Stappen ter verrijking rechts onderaan in blauw. Hetzelfde zachte warme en betrouwbare blauw als dat waarin bovenaan de cover de naam van de auteur – Anneke Durlinger-van der Horst – in veel kleinere letters prijkt. De zachte leemgele kleur van de cover laat me denken dat het boek aaibaar is. Dat is niet echt zo, maar toch koester ik het als een kostbaar geschenk. Dat het een gift is, dat staat ook op de rug van het boek: handboek voor trainers.

Een kleine twaalf jaar geleden moet ik enigszins onzeker en gespannen voor het eerst de Ganzenheuvel binnen zijn gestapt. Maar ik herinner me vooral hoe ik meteen persoonlijk en hartelijk welkom werd geheten door Anneke Durlinger.
NLP-en met Anneke, en later ook met andere trainers van het IEP, was voor mij als een warm bad en ik voelde mij als een vis in het NLP-water.
Een van Anneke’s boodschappen is: wees de verandering die je wilt bereiken1. En juist omdat zij dit zelf zo congruent en consequent naleeft, kon het niet uitblijven dat Anneke een belangrijk rolmodel voor mij werd. En het is dus eigenlijk nogal logisch dat er in mijn leven, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak, veel ten goede ging veranderen.

Ik herontdekte in die practitionersopleiding bijvoorbeeld dat ik kan schrijven. Een recensie maken zou voor mij een makkie moeten zijn. Maar ik kan onmogelijk vijfhonderd en elf pagina’s levenswijsheid, kennis en kunde over NLP en trainerschap gecombineerd met inzichten van Soesman en oosterse, westerse en ‘native’ wijsheid samenvattend analyseren, interpreteren en evalueren. Toch wilde ik dit boek graag onder de aandacht brengen en dus had ik een probleem.
“Problemen doen zich pas voor als je de hulpbronnen hebt om ze op te lossen”, is een van Anneke’s aannames. Ik hoor het haar zo zeggen… En ook nu blijkt het weer een waarheid als een koe. Want hoe anders dan via Anneke Durlingers eigen criteria zou ik dit boek kunnen beschrijven?

Hier ligt het dan bij mij: háár handboek waarin en waaraan je, op allerlei manieren, heel congruent terugziet wat voor Anneke Durlinger belangrijk is.
Een van haar slogans: ‘Zorg voor het grote geheel, door aandacht voor het kleine detail’ krijgt op velerlei manieren aandacht. Dat gaat verder dan de overzichtelijke indeling en de opzet, de herkenbare en duidelijk beschreven technieken of het subtiele gebruik van kleuren en tekeningen in het boek. Het gaat juist ook over de verhalen, anekdotes en oneliners waarmee Anneke verduidelijkt wat ze mij als lezer in een veelheid aan technieken en vaardigheden voorschotelt. Door de beeldende manier van vertellen en beschrijven hoor ik Anneke letterlijk door de bladzijden van het boek heen. Doe ik mijn ogen dicht dan ik zie haar door de heldere zinnen en overzichtelijk beschreven technieken van het boek heen bewegen.

Terwijl ik lees ervaar ik dat Anneke samen met mij op pad is en dat ze vol aanstekelijk enthousiasme, haar kennis en jarenlange ervaring met me deelt, overtuigd als zij is van mijn potentie. Zo leeft zij mij als lezer in dit handboek steeds weer haar eigen kernvraag voor: “Hoe kan ik mezelf verbeteren ten behoeve van de wereld, ten behoeve van anderen. Hoe kan ik bijdragen aan ecologisch verantwoorde ontwikkelingen in de wereld, hoe klein (in termen van wereld) of hoe groot (in termen van de persoon).”

Het boek is serieus, gedegen en speels en leesbaar tegelijkertijd. Het verdiept en verrijkt mijn NLPvermogens. Maar bovenal geeft het me keuzes: van begin tot einde lezen of juist selectief precies dat ene hoofdstuk dat me nu, op dit moment, het meest aanspreekt of waar ik het meest behoefte aan heb, uitzoeken. Het boek zou geschikt zijn voor zowel beginnende als ervaren trainers, maar ook voor docenten, teamleiders, managers en adviseurs. Minstens één belangrijke doelgroep is in dat rijtje vergeten, want het boek geeft ook therapeuten of coaches die werken met (gezins)systemen hele praktische handvatten. Ik denk bijvoorbeeld aan hoofdstuk 9 waarin zaken aan de orde komen als: De dynamiek van de groep beïnvloeden. Hoe zet je deelnemers aan het denken. Bijsturen. En.. Verrijken van het wereldmodel op overtuigingsniveau. Daar vind ik in ieder geval heel handzame tips en reminders die ik goed kan gebruiken wanneer ik me voorbereid op een gezinsgesprek met een stel gescheiden ouders en hun pubers.

Wat er mogelijk mis mee is, dat is de prijs in deze tijden van economische crisis, al is het handboek iedere euro die je ervoor moet neerleggen waard.
En wanneer ik, onder de indruk van zoveel verzamelde en ruimhartig uitgedeelde levenswijsheid en kennis in dit handboek, geneigd ben mijn eigen schaduwen te veel te zien in het licht van Anneke’s zon, dan heeft zij ook daar weer een techniek voor waar ik mijn voordeel mee kan doen. Het laatste hoofdstuk voor het slotwoord heet namelijk: Hoe je van een ‘mislukte training’ alsnog een succes maakt. Eigenlijk is er door dit boek nu een dilemma:

• Je kent Anneke vanuit een NLP-opleidingstraject bij het IEP en dan moet je het boek hebben. of
  • Je hebt het boek en dan moet je Anneke en NLP leren kennen, want echt leren dat doe je niet uit boeken. Anneke zou Anneke Durlinger niet zijn als ze daar niet zelf, geheel volgens dat wat zij belangrijk vindt, nog een derde keuze aan toevoegt:
  • Tussen stimulus en respons ben je vrij om daarover te beslissen of het bovenstaande naast je neer te leggen.

About the Author Librarian

Librarian is geen auteur. Het is een adminstratieve dienst die artikelen uit de oude IEP bibliotheek als posts op deze site heeft geplaatst. De datum van het artikel is ongeveer geschat (per jaar).