Metafoor Anneke Meijer: Gevaar

Dit verhaal speelt zich lang geleden af op een groot zeilschip, gemaakt  van prachtig hout en een enorm ruim waarin van alles vervoerd werd… drank in vaten op de heenweg en prachtige stoffen en exotische kruiden in vaten op de terugweg.
Het schip voer elke zee over. Het had een goede bemanning, een rechtschapen kapitein, een stuurman met veel ervaring, een goede kok, en avontuurlijke matrozen, die wat meer van de wereld wilden zien.

Maar…. toen ze in een verschrikkelijke storm terecht kwamen, twijfelden ze toch aan hun beroepskeuze. Storm hoorde er bij, spannend, maar dit was niet normaal, ook de stuurman met veel ervaring had niet eerder zulke hoge golven gezien, zo’n krachtige wind gevoeld… De zeilen waren gelukkig net op tijd neergehaald, anders waren ze allemaal gescheurd… en nu waren ze als een speelbal op de golven, op en neer ging het…

Gelukkig bleef de kapitein ook onder deze omstandigheden rustig. Iedereen was al de hele nacht in touw zonder slaap, alert op al dat geweld van buiten, die beukende golven, die razende wind die langs de touwen floot.  De kapitein zag zijn mannen vermoeider en vermoeider worden.  Hij bleef ‘let op’ en ‘komt goed’ zeggen, maar hoopte van binnen dat de storm snel zou gaan liggen voor iemand overboord zou slaan door een foutje vanwege de vermoeidheid.

En… ja …het leek rustiger te worden, of was het gewenning?… Hij keek naar de stuurman en hun ogen ontmoetten elkaar. De opluchting zagen ze weerspiegeld bij de ander, eindelijk, gelukkig, de storm nam af…. Ze herkenden beiden de eerste signalen… een zucht ontsnapte, opluchting.

Toen ging de deur open en een jonge matroos in paniek schreeuwde: ”Kapitein we maken water!!!” “Rustig maar, “ zei-schreeuwde de kapitein om boven de storm uit te komen, “de storm neemt af…” “Nee kaptein we maken water…” “Rustig maar,“ schreeuwde de kapitein.
“NEE, u luistert niet,” schreeuwde de matroos. “LUISTER TOCH!!!”……En toen hoorde hij het…. het gebonk… niet van buiten .. maar van binnen, uit het ruim…

De kapitein trok bleek weg, toen hij doorkreeg welke ravage de losgeslagen vaten van binnenuit, in het ruim hadden aangericht……. Al zijn aandacht was gericht geweest op het gevaar van buiten en nu zat hij met het grote lek dat van binnenuit geslagen was.

Zeer vrije vertaling Anneke Meijer, gehoord via Suzi Smith.

En waar is dit verhaal voor jou een metafoor voor?

Ieder luistert met het filter van thema’s die op dat moment relevant zijn in zijn/haar leven.
Ik hoorde als antwoord op bovenstaande vraag ooit:

  • het belang van luisteren;
  • het belang van contact en respect met de mensen van de werkvloer;
  • het belang van de wisselwerking tussen externe en intern; buiten en binnen; ander en zelf;
  • voor een persoon die te zeer is gericht op het gedoe, het gevaar buiten: van de anderen/de concurrent/de verbouwers en hoe daar mee om te gaan, zonder stil te staan bij het effect van het gevaar/het gerucht/de overlast op de eigen mensen/eigen product/ omgeving.

Deze metafoor komt bij mij regelmatig boven drijven wanneer het gaat om het belang van stil staan bij je zelf en de effecten op je zelf van wat er om je heen gaande is; welke overtuigingen vormen zich van binnen/raken los vanwege de spanning en druk en gevaar? Vooral bij mensen die het buiten gebeuren voor laten gaan en hun eigen overtuigingen, reacties op wat er gaande is, opzij duwen, negeren.

Wellicht heb jij een toevoeging, toepassing mail die mij gerust anneke@iepdoc.nl

Natuurlijk loopt dit verhaal goed af. Dankzij het feit …. Vul zelf maar aan…..

(dat de matroos durfde te zeggen, Luister toch. En dankzij het feit dat de kapitein na het luisteren de leiding nam en het dichten van het lek regelde, en er door de schrik voldoende energie los kwam bij de matrozen om nog even door te gaan, en …..)

About the Author Anneke Meijer

Psychologe, NLP-trainer, provocatief coach, directeur IEP --- Introduceerde in 1981 – samen met Jaap Hollander – NLP in Nederland en is mede-oprichtster van het IEP. Zij geeft binnen het IEP NLP Practitioners- en Masterpractitionersopleidingen, een deel van de opleiding Provocatief Coachen, daarnaast coaching en supervisie. --- Zij is binnen het geheel van de IEP-opleidingen in belangrijke mate verantwoordelijk voor de samenhang van de diverse modellen en het algemene beleid. --- Zij ontwikkelde verschillende NLP-technieken o.a. de ‘I-Wonder strategie’ en het ‘Binnen-Buiten model’, tal van didactische NLP-oefeningen en is mede-auteur van ‘NLP in Nederland’ en het Nano Tech Power Deck. --- Lid van de Internationale NLP Leadership Summit

Leave a Comment: