Metafoor via Anneke Meijer – De prinses die de maan wilde hebben

Er was eens een prinses, met een lieve Koning als vader, lang lang geleden.
Voor haar verjaardag ‘mocht zij alles vragen wat ze wilde’, had de koning haar gezegd. En wat had ze gevraagd?
De maan! De maan? Ja. De maan!
Want eens per maand zag ze vanuit haar bed door het raam de ronde maan en dan ging ze zich zo goed voelen….
Ze wilde zich elke dag zo voelen en daarom vroeg ze de maan, om hem elke dag helemaal te zien. De koning werd omringd door de knapste mensen uit zijn hele land. Dus hij vroeg hen om hem de maan voor de prinses te bezorgen.
De bruggenbouwer probeerde een brug naar de maan te bouwen… hij kwam heel ver, maar niet ver genoeg.
De sterrenkundige berekende wanneer de volle maan het laagst zou staan.

De kruisboogschutter bevestigde een vangnet aan zijn kruisboog en het langste touw ooit, maar ook hij kwam niet ver genoeg.

De wiskundige rekende zich suf, maar kwam niet bij de maan.

De valkenier trainde de sterkste valken, maar zij konden niet hoger dan heel hoog vliegen…

En nog veel meer mensen probeerden het… met magneten en zuigkracht en zoveel meer.


En de prinses had geen maan op haar verjaardag gekregen… wel een paard, maar dat gaf haar niet dat fijne blije gevoel. Dus gaf ze die aan haar vriendin… En ze snapte niet waarom ze niet de maan had gekregen… Nadat ze de maan weer had gezien, vol tussen de takken van de boom buiten, miste ze de maan extra erg en ze at bijna niet meer… De dokter kwam met pillen en poeders, maar die wilde ze niet nemen… “het enige wat ik wil is de maan”… zei ze met een pruilstem en pruilip (want het was ook een beetje een verwend prinsesje).


De Koning werd ongerust en overal in het land liet hij plakkaten ophangen met de foto van de prinses in bed en de vraag ‘Wie gaat haar de maan geven????' Die poster zag een eenvoudig geklede jongeman, toen hij de grens over trok. Maar vergis je niet, het was een prins uit een naburig land, die door zijn vader op reis was gestuurd om zich onder de mensen te begeven met een beperkte toelage als leerschool voor zijn leven.


De Koning keek vermoeid en weinig geïnteresseerd toen deze jongeman zich meldde. “Hoe denkt u de maan te bemachtigen voor mijn dochter” zei hij voor de zoveel-honderdste keer.

“Ik zou eerst graag met uw dochter willen spreken”.

Dat was iets nieuws, de Koning werd alerter. “Mijn dochter is erg ziek, hoe zo, haar spreken?”

“Als ik weet wat zij wil, dan pas kan ik ervoor zorgen.”

“Hallo?!? De maan! Ze wil de maan!”

“Ja, maar welke maan?”

Welke maan? De maan die wij buiten zien, als het volle maan is”, zei de Koning.

“Toch zou ik graag horen en begrijpen naar welke maan uw dochter verlangt” zei de jongeman.

“Nou vooruit, maar hou het kort” bromde de Koning en de lakei bracht de prins naar de prinses.

“Dag prinses, mag ik weten welke maan u wilt hebben?” vroeg de prins zodra hij aan de prinses was voorgesteld.

“De maan, die tussen de boomtakken hangt elke maand” zei zij vermoeid.

“Welke boomtakken prinses?”

“Die twee daar, buiten” ze wees ze aan. “Zo mooi”

En wat met name vindt u zo mooi?”

"Het glimmende, goudgele..., en als ik mijn duim en wijsvinger zo doe, past ie er precies tussen… Oh, ik word er zo blij van als ik haar zie, die maan. Als ik die elke dag bij me kon hebben” En ze legde haar hand op haar hart….

“Dus u wilt de maan, zo groot” (hij maakte een rondje met zijn vingers, “glimmend geel goud en rond, en die wilt u op uw hart dragen?”

“Ja” zei zij blij, “die” en daarna liet zij zich met een vermoeide zucht in de kussens zakken….

“Goed” zei de jongeman, “nog even geduld. Tot ziens”.

Zij keek hem vol ongeloof aan, terwijl hij buigend het vertrek verliet.


En enkele dagen later kwam hij terug. Met een mooi rood doosje in zijn hand. “Hier heb ik de maan voor de prinses” zei hij tegen de Koning. “Wat??” vroeg die ongelovig en hij wilde kwaad worden, maar de jongeman zei snel “Komt u maar mee om de reactie van uw dochter te zien” terwijl hij al richting de deur liep, die leidde naar de kamer van de prinses.


De Koning kon hem amper bijhouden tot hij stil stond bij de prinses, die verbaasd keek naar het onaangekondigde bezoek. Hij boog, “Alstublieft prinses” en overhandigde het rode doosje

“Zie hier uw maan”.  Zij opende het doosje en daar op een mooi kussentje.

“Mijn maan, eindelijk mijn maan”. En tranen van blijdschap sprongen in haar ogen, terwijl zij de mooie gouden bal pakte en kuste “kijk hij past precies” zei ze met haar vinger en duim er omheen en ik kan hem altijd bij mij dragen”, zei ze terwijl ze de ketting om haar hals hing.

De prinses straalde, en de Koning keek verdwaasd en met interesse naar de jongeman, die glimlachte.


En… natuurlijk trouwde de prinses met deze prinses, en leefden ze lang en gelukkig, (want elke vrouw wil wel een man die de juiste vragen stelt om haar echt te begrijpen 😉


Anneke Meijer – 2018

Zeer vrije vertaling van ooit gehoord verhaal tijdens NLP training.


‘Eerst informeren, dan concluderen’ is mijn zelfbedachte slogan die ik vaak gebruik wanneer ik ongewenste invullingen hoor. En daarna promoot ik vaak het leren stellen van de ‘metamodel'-vragen.


Bandler en Grinder schreven er hun eerste boek over ‘Structure of Magic Volume 1’ met introducties van Virginia Satir en Gregory Bateson. Lees daar over het ontstaan en de achtergrond en over transformationele linguïstiek.

Voor hier volstaat de onderkenning dat mensen, die orde aanbrengen in wat er om hen heen waar te nemen is en ervaringen verwoorden,  ‘dingen’ weglaten, generalisaties maken en vervormingen toepassen. Anders blijf je aan het beschrijven.


Ook als je dezelfde taal spreekt en op dezelfde plek aanwezig bent, is het voor het begrijpen van de beleving achter de woorden, zinnig om na te vragen wat de ander bedoeld met zijn woorden. Mensen nemen waar via filters van eerdere generalisaties en conclusies en andere posities en net onbewust waargenomen filters. Hoe goedwillend en gemotiveerd de Koning ook is, hij kan niet aan het verzoek van zijn dochter voldoen. Een vader uit de huidige tijd, zou wellicht direct gezegd hebben “Sorry lieverd, daar kan ik niet aan voldoen”. En dezelfde

invulfout maken. Zoals ik ooit betweterig reageerde “nee Florian honden vliegen niet in de lucht” op onze zoon die omhoog naar de lucht wees en enthousiast ‘WaWa’ zei. Om vervolgens mijn excuus aan te bieden, want daar aan de overkant 3 hoog, zat een hondje voor het raam. Taalgebruik geeft aan waar iets wordt weggelaten, of gegeneraliseerd of vervormd. Als je dat gaat herkennen, weet je waarover welke vragen te stellen.

Welke WaWa? Welke maan? Wat met name vind jij mooi aan die maan?


Zie hieronder taalpatronen die Bandler en Grinder destilleerden. “De eerste 4 vragen volstaan in 80% van de communicaties in het dagelijks leven,” volgens Grinder, toen hij een workshop bij het IEP gaf.

Vind jij helder communiceren belangrijk, wil jij begrijpen wat de ander bedoelt tijdens een verbouwing of een coaching sessie of een afspraak met de oppas?

Dan zijn ze het leren waard. En gesteld vanuit interesse openen binnenwerelden zich en worden afspraken voor alle betrokkenen helder.


About the Author Anneke Meijer

Psychologe, NLP-trainer, provocatief coach, directeur IEP --- Introduceerde in 1981 – samen met Jaap Hollander – NLP in Nederland en is mede-oprichtster van het IEP. Zij geeft binnen het IEP NLP Practitioners- en Masterpractitionersopleidingen, een deel van de opleiding Provocatief Coachen, daarnaast coaching en supervisie. --- Zij is binnen het geheel van de IEP-opleidingen in belangrijke mate verantwoordelijk voor de samenhang van de diverse modellen en het algemene beleid. --- Zij ontwikkelde verschillende NLP-technieken o.a. de ‘I-Wonder strategie’ en het ‘Binnen-Buiten model’, tal van didactische NLP-oefeningen en is mede-auteur van ‘NLP in Nederland’ en het Nano Tech Power Deck. --- Lid van de Internationale NLP Leadership Summit

Leave a Comment: