Menu

Provocatief verslag: To do lijstjes

Verslag van een provocatieve sessie bij provocatieve coach Yoni Siemons

HESTER

Hulpvraag: Ik saboteer mezelf in mijn scriptie.
Diagnose:Faalangst om het niet goed te doen en iedereen teleur te stellen die vertrouwen in haar gesteld heeft.
Bijnaam: n.v.t.

DE SESSIE

Eerste indruk
Hester is een filmachtig mooi vrolijk meisje. De onschuld zelve om te zien.
Y: Hoe kan zo’n fris en fruitig type als jij nu een probleem hebben?
H: Ja, nou dat is zo..
Ze gaat meteen met haar emotie naar het probleem-gevoel en kijkt er al droevig bij.

Wat is het probleem?
Ze kijkt me hulpeloos aan maar ik doe of ik het niet zie en ga enthousiast beginnen.
H: Nou ik maak lijstjes om dingen te doen en die heb ik aan het einde van de dag niet gedaan.

Eerste zins diagnostiek
Hester geeft in haar formulering een mooie aftrap om meteen de provocatieve toon te zetten.
Y: Jij maakt lijstjes van wat je NIET doet?
H: nee, eh ja, nou ik schrijf dus op wat ik moet doen die dag en dan doe ik ze niet
Y: Maar je doet andere dingen wel?
H: Ja, maar die moesten eigenlijk niet
Y: Kan je die anders niet beter op een briefje schrijven?
H: nee want die MOETEN niet.

Wat is nu het probleem
Doordat ik Hester niet wil snappen, wordt ze meteen gefrustreerd en moet ze opkomen voor de zwaarte van haar probleem.
Y: huh wat is nu precies het probleem?
H: Ik doe niet wat ik moet doen. (begint te huilen)

Zijpaden & dramatiseren
Gezien de emotie van Hester lijkt het me goed om even wat tijd voor te kletsen, zodat ze wat kan herstellen en wellicht lachen. Ik wil haar wel de warmte geven in de emotie dus probeer de verbinding ook met woorden wel goed te bewaken.
Y: Ja het zijn nare dingen die to-do briefjes, brengt vele slachtoffers.. Ik denk dat ze beter DON’T DO IT briefjes kunnen maken, dat nodigt veel meer uit om iets te doen
H: haha
Y: Ja, TO-DO is ook wel erg hard en onpersoonlijk van zo’n briefje vind je niet? Ik kom er ook acuut van in opstand. Ik snap jou wel.
Hester blijft wat stil maar beduusd zitten..

Stereotypen
Het gesprek valt wat stil en ik laat eerst het initiatief even bij haar..
H: Ja, maar ik vind het wel echt heel vervelend. Straks haal ik mijn deadline niet.
Nu Hester motivatie toont om verder te kijken dan de weerstand voor de scriptie kan ik haar provoceren op het proces van een scriptie schrijven door wat algemeenheden erin te gooien:
Y: Ja maar dat is inherent aan een scriptie schrijven. Je moet er doodongelukkig van worden en de deadline missen. Wat dat betreft lig je dus goed op schema met beiden.
H: Ja, maar dit is al een extra deadline want ik ben al aan het werk en moet die scriptie er nog bij doen..

Positief interpretatie kader geven
Hester lijkt voorbij te gaan aan het feit dat het juist heel knap is om al een baan te hebben voordat ze afgestudeerd is dus dat wil ik haar duidelijk maken:
Y: Je hebt een baan!
H: Ja! (opgewekt) en zo’n rotscriptie..
Hester pakt de opmerking relativerend op en zo is de scriptie in ieder geval al een kleiner deel van haar leven geworden dan toen we aan het gesprek begonnen.
Y: Ja, het is een excuus om alle blijheid in je leven weg te moffelen want altijd moet nog die scriptie. Toch knap hoe iets wat je NIET doet zo veel doet.
H: ja

Absurde oplossingen
Nu er wat ruimte is in Hesters hoofd besluit ik haar probleem te accepteren en naar oplossingen te gaan vissen.
Y: kan je geen boxbal ophangen naast je bureau met ‘scriptie’ erop?
H: Ja, ik snap wel wat je bedoelt, kan wel lekker zijn.
Y: Ja je moet de scriptie wel laten voelen met wie hij te maken heeft. Dat het niet vanzelf gaat en hij verdorie niet moet denken dat hij je in de macht heeft.
H: Hmm dit helpt wel geloof ik.
Y: The battle: Hester en de scriptie: wie zal het winnen?
H: Ja Hester natuurlijk.
Y: Ik zeg handschoenen aan en gaan!
H: Ja.
Y: Mocht je nog tijd over hebben kan je altijd nog een scriptie maken toch?
H: haha

RESULTAAT
Hester was zich in het gesprek bewust geworden van het feit dat ze de scriptie wel erg groot maakte en alles er aan ophing. Haar gedachten zijn dus wel wat veranderd. Ze had door het absurde wel zoiets van: wat doe ik eigenlijk moeilijk, het is niet leuk maar ook geen ramp. (overtuiging)

EVALUATIE
Heel spannend gesprek. Zeker omdat ze zo snel begon te huilen. Mijn indruk van haar was heel braaf en toch was het telkens erger bij haar dan ik inschatte, dat vond ik lastig. Gelukkig toch wat in beweging kunnen zetten bij haar. Een schattig uiterlijk maakt dat ik mezelf al snel erg grof vind en ze roept bij me op haar bij de hand te nemen en te helpen. Daar had ik natuurlijk ook wat mee kunnen doen in het gesprek.

 

About the Author Posting

Posting is geen auteur. Dit is iemand van IEP Support, die een artikel van de auteur aangeleverd heeft gekregen en in de IEP bibliotheek (Blog) heeft geplaatst. De auteur is degene die bij het artikel staat aangegegeven.

Leave a Comment: