Menu

Sociaal Panorama bij gevoel van eenzaamheid

In deze corona-tijd waar veel mensen alleen thuis zitten wil ik een mooie oefening uit het Sociaal Panorama delen.
Ik heb de oorspronkelijke oefening iets aangepast om hierdoor het gevoel van eenzaamheid te kunnen veranderen:

  1. Concentreer je op jezelf en op het gevoel van eenzaamheid. Je kunt je er bewust van worden waar je dit gevoel ervaart. Is het in je, op een bepaalde plek in je lichaam of is het buiten je?
  2. Terwijl je het gevoel van eenzaamheid er gewoon laat zijn, denk je aan alle lieve, zorgzame, hulpvaardige en vriendelijke mensen die je kent en ooit hebt gekend.
  3. Word je je er nu bewust van, waar in de ruimte om je heen je deze fijne mensen ervaart?
  4. Verplaats ze om je heen en steeds dichterbij, net zolang totdat jij een warm, liefdevol gevoel en/of een gevoel van contact krijgt.Je kunt hier wat mee experimenteren. Misschien wil je sommige mensen heel dichtbij en anderen juist wat verder weg hebben. Als jij de mensen liever achter, voor je of in een groepje naast je wilt, dan kan dat natuurlijk ook, ervaar wat bij jou of je cliënt het beste werkt om het juiste gevoel te krijgen.
  5. Wanneer je het warme, liefdevolle, gevoel van contact hebt, dan maak je deze mensen vast op de voor jou juiste plek. Het is jouw mentale ruimte in je geheugen dus doe dit op je eigen manier. Je kunt alles daarvoor gebruiken, lijm, plakband, vastklikken zoals lego, enz.
  6. Check de ecologie.
  7. Geniet nog even van het gevoel, je kunt dit ook een anker geven zodat jij of je cliënt dit snel weer kan oproepen.
  8. Ga nu weer met je aandacht naar het gevoel van eenzaamheid. Kun je het nog voelen?Ga dan weer terug naar stap 4 of 6.
  9. Is er een bezwaar?a. Zoek uit wat de positieve intentie van het gevoel van eenzaamheid is.b. Maak contact met het deel wat bezwaar maakt en vraag ook naar de PI of de hogere PI.Werk dan met bv 6 step reframing of met het veranderen van een belemmerende overtuiging of met iets anders wat je als NLP-er hebt geleerd. Succes!

Waar mensen geen afstand houden

Kom je buiten of in de winkel ook mensen tegen die zich niet houden aan de afspraak om 1.5 meter afstand te houden? Doe dan dit:

Afstand tussen jou en anderen creëren.

Een oefening met als basis het Sociaal Panorama, gecombineerd met een visualisatie. Met deze oefening kun je meer afstand creëren door je zelfbeeld te versterken, je gaat daardoor meer presentie uitstralen, hierdoor is de kans groter dat mensen je meer zien en je ruimte respecteren. Door dit met een visualisatie van een veilig scherm te combineren creëer je een veilig ruimte om je heen.

  1. Denk aan de context waarin je mensen op afstand wilt houden en associeer in deze context.
  2. Vraag jezelf af wie ben ik in deze context.
  3. Ervaar waar je kinesthetisch ik-gevoel is, dus waar in je lichaam zit jouw diepe gevoel van je ik.
  4. Maak vanuit je ik-gevoel een lijn naar voren naar je zelfbeeld, vraag, terwijl je dit doet, jezelf weer af: wie ben ik in deze context en kijk dan naar het beeld van jezelf.
  5. Stel voor dat de zon vanachter jou opkomt en op je zelfbeeld schijnt en maak je zelfbeeld heel groot, minimaal 2 koppen groter dan je zelf bent.
  6. Voelt dit goed, stralend, sterk, krachtig?
  7. Maak vanuit dit gevoel een scherm van glas of plexiglas op minstens 1.5 meter afstand om je heen.
  8. Anker het gevoel met het scherm op een manier die je gemakkelijk kunt gebruiken, ook tijdens het boodschappen doen, dus met een woord of het maken van een vuist.
  9. Ga met dit gevoel en het scherm om je heen naar buiten of naar de winkel. Gebruik zo nodig het anker.

Zie ook: Lucas Derks, “Sociale denkpatronen”. www.sociaalpanorama.nl

About the Author Jacqueline Heemskerk-Scholten

Deed de NLP-opleiding bij het IEP. Heeft in 1999 de opleiding familieopstellingen gedaan. Deed in 2017 de opleiding Sociaal Panorama Consultant gedaan. Sinds 2017 zit zij in het bestuur van de Society for Mental Space Psychology (SOMSP) en beheert de sociaal media voor het Sociaal Panorama en de SOMSP. Deed mee aan het onderzoek van de SOMSP naar de effecten van de eenmalige behandeling van depressie, ontwikkeld door Lucas Derks. Heeft zelf onderzoek gedaan naar hoe mensen met eetbuien en overgewicht dit in hun mentale ruimte ervaren en hoe dit te behandelen. Ze geeft hier een workshop over voor professionals. Vanaf 1994 heeft ze een praktijk voor coaching en therapie. Vooral de laatste jaren heeft ze zich gespecialiseerd in het behandelen van depressie, angstaanvallen, eetproblemen en overgewicht.

Leave a Comment: