Beschrijving: Modelleringsproject 1993 “Toepassen wat je geleerd hebt” koos ik als onderwerp omdat ik merkte dat het een kernpatroon van mijzelf is: van alles leren, een beetje toepassen en als een ’bezetene’ weer verder leren.”
Artikel: Technieken die je hebt geleerd direct enthousiast toepassen
Auteur: Saskia de Bruin
====================
Doelgroep: Mensen die (therapeutische) technieken leren en ze meer toe willen passen.
“Toepassen wat je geleerd hebt” koos ik als onderwerp omdat ik merkte dat het een kernpatroon van mijzelf is: van alles leren, een beetje toepassen en als een ’bezetene’ weer verder leren. Gericht op dit onderwerp merk ik bij mezelf en anderen hoe ze omgaan met het “gereedschap” dat ze verzamelden. Sommige laten het in de schuur liggen, weten niet wat ze allemaal bezitten en verwaarlozen het zo dat het tenslotte weggegooid kan worden. Anderen zijn experts in het toepassen, gebruiken, benutten en verder ontdekken van hun vaardigheden. Hun “gereedschap” glimt! Iedereen heeft zo zijn eigen manier. Ik wil de NLP- technieken “glimmend” beschikbaar hebben. Wat meer “use” en iets minder “structure”, zoals Rodger Bailey het zou noemen.
Stap 1. de techniek leren / kiezen
Criterium = Is dit leuk? Voelt dit goed? Past dit bij mij?
1. Techniek leren, kan d.m.v. training, lezen, zien van een ander, zelf ontdekken, enz. Volg je eigen leerstrategie mits die efficiënt en plezierig is.
2. Volgens de experts is het heel essentieel technieken of methoden te kiezen die bij je passen. Test dit het liefst door ze zelf te doen, of beter nog zelf te ondergaan. Let dan vooral op kinesthetische gewaarwordingen, geluiden, interne stemmen en beelden. Experts spraken bijvoorbeeld over:
Dit kan ik ook.
Stap 2. het maken van visuele, kinestetische en auditieve stimulansen
Criterium = gemotiveerd zijn
Stap 3. de structuur van de oefening kennen
Criterium: helderheid, weten wat je doet
Stap 4. techniek opslaan
Criterium = weten wat je kunt doen en de technieken beschikbaar hebben
1. Zorg ervoor dat de techniek tot je beschikking blijft. Sommige experts houden hem in hun hoofd als in een soort “current file”, anderen bewaren de technieken materieel; boeken, kaartenbakken, schema’s, enz.
Stap 5. de techniek kiezen
Criterium = de juiste keuze goede resultaten
Stap 6. de techniek doen
Criterium = enjoy it!!!
Stap 7. informatie verzamelen
Criterium = leren en uitbreiden van motivatie
1. Indien de techniek NIET lekker ging:
2. Indien de techniek WEL lekker ging:
Een paar overtuigingen die, volgens de experts, belangrijk zijn bij het therapeutisch werken met mensen:
Een paar essentiële meta-programma’s:
Stap 2. UITVERGROOT
Een voorbeeld van een geleid intern proces om in de “juiste” toestand te komen (met behulp van de taalpatronen van Milton Erickson).
Wat is het doel van de techniek als geheel?
Bewijs: Hoe weet de gebruiker dat het doel bereikt is? Hoe weet de NLP’er dat?
Wat is in essentie de manier waarop de techniek dit doel nastreeft?
Wat is de belangrijkste stap?
• Stap 2: het maken van een stimulerende film.
Wat is de relatie tussen de andere stappen en de belangrijkste stap?
Welke hindernissen kun je verwachten bij de doelgroep en hoe wil je daarmee omgaan?
Stap 1.
Gebruiker luistert niet naar kinesthetische gewaarwordingen of voelt ze zelfs niet.
Gebruiker heeft een niet-effectieve leerstrategie.
Gebruiker is bang technieken toe te passen / te ondergaan.
Stap 2.
Gebruiker kan geen bekrachtigende beelden, gevoelens of stemmen oproepen / scheppen.
Stap 3.
Gebruiker heeft moeite structuur aan te brengen.
Stap 4.
Gebruiker heeft “slecht” geheugen c.q. opbergsysteem.
Stap 5.
Gebruiker is bang verkeerde techniek te kiezen of kiest steeds verkeerde technieken.
Stap 6.
Gebruiker durft niet te spelen met de techniek.
Gebruiker luistert niet naar eigen intuïtie / voelt ze zelfs niet.
Stap 7.
Gebruiker heeft teveel extern referentiekader.
Gebruiker heeft geen “positieve” referentie-ervaringen, herkent ze niet.
Bij alle stappen
Gebruiker wil eigenlijk helemaal geen therapeut ( of ander vak) zijn.
Gevolgen van het maken van deze techniek voor mezelf:
Kortom, het heeft heel veel in gang gezet en losgemaakt en dat doet het nog steeds. Dit zet zich voort doordat het doen van geleerde technieken in oefensessies steeds weer leerervaringen oplevert. Ik merk dat ik steeds meer enthousiasme voel en bij het maken van een afspraak met een cliënt al denk, “mmmmm wat zal er gaan gebeuren, spannend”, als bij het lezen van een spannend boek. Wat zou de ontknoping zijn?
Om door de bomen het bos blijven zien (en andersom) heb ik een tijdschema gemaakt over wanneer ik wat wilde gaan doen. Toen ik begon aan het project was het een heel grote berg werk, toen ik het verdeelde in stappen werd het veel aantrekkelijker om eraan te beginnen. Kleine stappen kan ik zetten. Dat gaf helderheid en zelfvertrouwen. Ik maak dan stappen van achter naar voren (van het behalen van het doel naar NU) tot ik iets heb waarmee ik vandaag kan beginnen. En mijn strategie is dan verder niet nadenken maar gewoon doen. Dat laatste modelleerde ik van mensen die het op konden brengen om iedere dag te gaan hardlopen. Ik ontdekte dat zij zichzelf niet de keuze geven om wel of niet te gaan rennen. Ze nemen één keer een besluit en doen het vervolgens gewoon altijd. Ze beslissen niet steeds opnieuw. Dus bij het sporten: Gewoon vanuit de vorige bezigheid naar je slaapkamer gaan, je sportkleding aan trekken naar buiten gaan en gaan rennen. Niet denken alsof er een keuze is, gewoon “stom doen”. Dit helpt me nog dagelijks om te doen wat ik me voorgenomen heb! September 1993 Hoorn.
Op 16-4-2007 zoek ik iets op Internet en kom per toeval in mijn eigen modelleringsproject terecht! Ik ontdek dat ik precies deze strategie ben gaan toepassen en die dagelijks gebruik, zonder dat ik me er bewust van was. Dit inzicht komt nu via een soort tijdscapsule opnieuw in mijn bewustzijn. Wat is NLP toch prachtig!
Saskia de Bruin